Nyhet -

Produktionskapaciteten i linje med efterfrågan för de grafiska företagen i förpackningsbranschen

Påfallande många av de grafiska företagen i förpackningsbranschen anser att produktionskapaciteten är väl i linje med efterfrågan. Enligt företagen minskade kapacitetsutnyttjandet under det tredje kvartalet med en procent och ligger med befintlig skiftgång på 88 procent.

Under det tredje kvartalet föll volymerna tillbaka marginellt och ordervärdena likaså. Priserna förblev oförändrade och omdömet om den totala orderstocken att den var ungefär lika stor som under våren och försommaren. Lönsamheten anses dock som tillfredsställande.

Detta är positivt inför kommande kvartal, eftersom det visar att företagen har en sund marginal och en dynamik i produktionsmodellen. En tredjedel av de grafiska företagen i förpackningsbranschen minskade personalstyrkan. Denna trend kommer inte att avta utan tvärtom förstärkas kommande kvartal. Två av tre företag kommer att dra ned under årets sista månader som ett resultat av en försvagning i efterfrågan. Volymerna kommer att gå ned betydligt jämfört med det tredje kvartalet. En något förbättrad prisbild under höst/vinter kommer att kompensera för lägre beläggning.

Texten är en sammanfattning av Konjunkturläget, Grafiska Företagens Förbunds branschekonomiska nyhetsbrev, som baserar sig på Konjunkturinstitutets urvalsundersökning och bearbetas specifikt för den grafiska branschen. Översynen visar hur marknaden utvecklats det senaste kvartalet och hur tendenserna ser ut för den allra närmaste framtiden.

• förpackningsföretag
  • förpackningsbranschen
  • grafiska företag i föpackningsbranschen
  • ekonomisk information