Ecoprints grundare, Frazer Chesterman, talar på Grafisk miljödag

Grafisk Miljödag den 22 november kommer Frazer Chesterman, grundare till Ecoprint-mässan, att inledningstala om varför grafiska företag ska satsa ännu mer på hållbarhetsfrågor för att bli riktigt lönsamma.

– Vi är mycket glada över att  Frazer kommer och delar med sig av sina erfarenheter från Ecoprint, världens första mässa om hållbar tryckt kommunikation. Det är ett viktigt tillfälle för alla som jobbar med trycksaker, både producenter och köpare, att lära sig mer om de senaste trenderna, säger Maria Wikström på Grafiska Företagens Förbund som arrangerar Grafisk miljödag i Stockholm den 22 november.

Många grafiska företag är ambitiösa med sitt engagemang för miljö och hållbarhetsfrågor. Men en stor utmaning är hur man ska kommunicera med sina kunder på bästa sätt. Därför kommer en stor del av Grafisk miljödag i år att handla om just hur man ska kommunicera sitt miljöarbete på bästa sätt. Det finns många fallgropar och det gäller att inte "grönmåla" sin verksamhet eller att få det att framstå som att man gör det. Det gäller både tryckerierna, som kommunicerar med sina kunder, och alla företag som kommunicerar med slutkunden.

Dagen kommer också att behandla flera andra aktuella frågor så som det nya miljömärket för trycksaker, EU Ecolabel, och en helt ny standard för att beräkna en trycksaks koldioxidutsläpp.

Läs mer om Grafisk miljödag och hur du anmäler dig till eventet.