Grafiska Företagens skrivelse till medieutredningen

Grafiska Företagens syn på mediemarknadens utmaningar:
Framtiden – analog, digital och social – där tryckta medier har en central roll

Grafiska Företagen välkomnar en ny mediepolitisk utredning och förutsätter att utredningen fokuserar både på tryckta och digitala medier. Mediemarknaden har förändrats rejält under de senaste åren, inte minst på grund av digitaliseringen. Förändringarna innebär både nya möjligheter och nya utmaningar.

Grafiska Företagens utgångspunkt är att både tryckta och digitala medier har en viktig roll att fylla i samhället, idag och i framtiden. Bland annat för att tryckta kanaler fortfarande är nödvändiga för att nå alla medborgare. Det tryckta ordet har således en nyckelroll att spela för att bevara och utveckla demokratin, men är också viktig för utbildningsväsendet, kultur och marknaden.

De grafiska företagen trycker, förpackar och distribuerar budskap i hela Sverige och i omvärlden. Grafiska Företagen utgör arbetsgivar- och branschorganisationen för cirka 500 företag inom den grafiska branschen, förpackningsindustrin och närliggande företag.

Grafiska Företagen lever av och brinner för att sprida nyheter, idéer och budskap till många människor genom tryck. Vi vill driva debatten om vilka kanaler som är viktiga idag och imorgon.

Vi vill i detta PM lyfta behovet av åtgärder som är nödvändiga för att mediemarknadens ska utvecklas i rätt riktning. Vi ser att politiken kan bidra till att skapa möjligheter, och kommer under utredningens gång att återkomma med mer konkreta förslag på lösningar.

Ladda ner och läs hela skrivelsen till medieutredningen.

• grafisk industri
  • analog
  • tryckta medier
  • mediemarknad
  • digitalisering
  • anette novak
  • medieutredningen

Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska industrin. Bland de 450 medlemsföretagen med ca 14 000 anställda finns företag som förpackar, distribuerar och trycker budskap åt hela Sverige. De grafiska företagens produkter och tjänster är viktiga för marknadsekonomin och demokratin. Den grafiska industrin omsätter ca 35 miljarder kronor. Grafiska Företagens uppgift är att stärka företagens kompetens, konkurrenskraft och lönsamhet.