Modern grafisk produktion visas upp på Bok & Bibliotek

För alla som jobbar med trycksaker är ett besök på Grafiska Torget på Bok & Bibliotek ett måste. Här visar den grafiska branschen av idag upp sig med alla de möjligheter den moderna tekniken ger.

Efter fjolårets succé tar den grafiska branschen åter plats på Bok & Bibliotek i Göteborg. I fjol var det premiär för det Grafiska Torget, som arrangeras av Bild och Ord Akademin, Grafiska Företagens Förbund (GFF) och Populär Kommunikation, på mässan. Nu är det dags igen, med samma formering, fler utställare och ett fullmatat seminarieprogram.

- Det är roligt att kunna ge branschens företag den här möjligheten. Grafiska Torget erbjuder ett enkelt mässdeltagande som ger mycket tillbaka, säger Maria Wikström, informationschef på GFF. På bokmässan finns slutkunderna, så förbundet ska självklart vara där och marknadsföra de grafiska företagen och deras produkter.

Grafiska Torget vänder sig till informatörer, redaktörer, skribenter, grafiska formgivare och andra som arbetar med information och kommunikation. Förra året hade torget närmare 2 500 besökare.

- Vi kunde realisera idén om Grafiska Torget tack vare ett antal framsynta pionjärer som bokade in sig som utställare redan första året. Det är glädjande att se att de flesta är tillbaka som utställare i år.

Grafiska Torget är en GFF-satsning inom ramen för projektet Power of Print som vill öka kunskaperna och intresset för tryckta medier i en digital värld.

- På torget visar vi upp modern grafisk produktion av idag. Många beställare vet inte vad branschen och den nya tekniken har att erbjuda. Teknikutvecklingen är så snabb att det är svårt för den genomsnittlige trycksaksköparen att hänga med. Hur många känner till det dynamiska tryckets möjligheter? Det dynamiska trycket, även kallat digitalt tryck eller variabelt tryck, växer och kommer på sikt att vara tillräckligt kostnadseffektivt för att ersätta det statiska trycket, som t ex offsettryck.

Trenden går mot alltmer personaliserade trycksaker, som möjliggörs av det digitala trycket eftersom det går att trycka unik information på varje sida. Digitaltrycket har också gjort det möjligt att kostnadseffektivt trycka mindre upplagor och oftare. Istället för att trycka en stor bokupplaga som blir liggande kan man trycka "on demand", d v s man styr upplagan efter efterfrågan.

För ytterligare information kontakta Maria Wikström 070-532 68 02.

Om Grafiska Torget

• Över fyrtio utställare av tjänster och produkter för informatörer, marknadsförare och andra kommunikatörer. Här kan du jämföra alternativ, hitta nyheter, snabbt få information och svar på dina frågor.
  • Över sextio gratis miniföreläsningar om kommunikation, text/skrivande, bild/foto, design/layout, tryck, programanvändning och en hel del annat. Flera nytillkomna lördag och söndag.
  • Matnyttiga kort-korta kurser. Sammanlagt tjugo kurstillfällen.
  • Utställning av samtliga nominerade tidningar, böcker och andra trycksaker i Svenska Publishing-Priset 2009.

Arrangörer
Grafiska Torget arrangeras av tidskriften Populär Kommunikation tillsammans med Bild och Ord Akademin och Grafiska Företagens Förbund. Arrangemanget sker i samarbete med Bok & Bibliotek.

Läs mer på www.grafiska.se. Besök också Power of Prints webbplats www.powerofprint.se

• digitaltryck
  • redaktör