Nya avtal klara för Grafiska Företagen och övrig industri i Sverige

Grafiska Företagen har idag tecknat nya avtal med sina fackliga motparter. Avtalet löper på ett år och innebär en nivåhöjning med 2,2 procent varav 0,2 procent utgör avsättning till deltidspension.

Detta innebär att Grafiska Företagens samtliga kollektivavtal nu är klara, d v s Infomediaavtalet och Förpackningsavtalet med GS-facket samt Tjänstemannaavtalet med Unionen och Sveriges Ingenjörer.

Så här kommenterar Grafiska Företagens förhandlingschef Eva Glückman förhandlingarna:

- Vi är besvikna över att vi inte kunde få till stånd en längre avtalsperiod och nivån är för hög, men med tanke på omständigheterna vill vi inte utsätta medlemsföretagen för en konfliktrisk. I övrigt har vi haft konstruktiva förhandlingar och fått in en rad förbättringar i de allmänna villkoren.

Grafiska Företagen kommer nu att utvärdera avtalsrörelsen och påbörja förberedelserna för de kommande förhandlingarna 2017.

De nya avtalen träder i kraft den 1 april 2016 och löper ut den 31 mars 2017.

För ytterligare information kontakta:

Eva Glückman, förhandlingschef, Grafiska Företagen
eva.gluckman@grafiska.se, 070-622 72 05

Maria Wikström, bransch- och kommunikationschef, Grafiska Företagen
maria.wikstrom@grafiska.se, 070-532 68 02

• avtal16
  • kollektivavtal
  • infomediaavtalet
  • förpackningsavtalet
  • tjänstemannaavtalet

Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska industrin. Våra 450 medlemsföretag med ca 14 000 anställda utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället. Den grafiska industrin som omsätter ca 35 miljarder kronor har en viktig uppgift i marknadsekonomin, demokratin och i utbildningen. Grafiska Företagen inspirerar till nytänkande och företagsamhet.

Eva Glückman

Förhandlingschef 08-762 72 05