Ett arrangemang vi borde avböjt

I fredags hölls en uppmärksammad gala i våra lokaler. Vi har aldrig tidigare kommenterat eller recenserat våra gäster, och vi ska göra allt vi kan för att aldrig behöva göra det igen. Samtidigt är det viktigt för oss, och för alla som har en relation till oss, att vi denna gång bryter vår tradition av diskretion.

När det stod klart för oss vad denna bokning handlade om gjorde vi ett antal saker för att komma ur kontraktet. Det steg vi inte tog, var att bryta kontraktet. En ny rutin infördes dock direkt, den säger att alla större bokningar från okända kunder måste godkännas av VD. Fler åtgärder kommer att genomföras.

I efterhand kan vi konstatera att vi aldrig borde tagit bokningen. Vi kan också konstatera att vi borde ha brutit kontraktet så fort vi förstod att detta arrangemang kommer att skapa starka reaktioner både hos våra gäster och våra medarbetare. Det viktigaste vi har är vårt förtroendekapital och vårt renommé, båda dessa har tagit skada.

Vi har alltid velat vara en neutral mötesplats som inte bedömer våra gäster, eller deras åsikter, och utifrån det bestämmer om de är välkomna eller inte. Samtidigt finns det en gräns. Vi har nu ett stort arbete framför oss internt där vi ska skapa rutiner som tar hänsyn till denna gränsdragning.

Pia Djupmark, VD på Grand Hôtel:

-Vi ska nu göra ett genomgripande arbete internt för att hitta ett förhållningssätt som respekteras av våra gäster, av samhället, och av våra medarbetare, samtidigt som vi kan fortsätta att vara en öppen och neutral mötesplats. Det är ett arbete som sätts igång omedelbart.

- Den uppmärksamhet som detta fått, har givetvis i sig varit skadlig. När vi för 7 veckor sedan började agera för att komma ur kontraktet var det dock inte negativ publicitet vi tänkte på, vi ville helt enkelt inte ha arrangemanget här.

- Något av det svåraste med detta har varit att så många trott att vi inte förstått, att vi inte haft någon moralisk kompass alls. Vi förstod. Men vi drog inte konsekvenserna av det och det var där det gick fel. Att bryta ett kontrakt är ett stort steg och där satt vi fast i vår tradition av korrekthet, att ett kontrakt inte ska brytas. I detta fall borde vi gjort det, säger Pia Djupmark.

Pia Djupmark finns tillgänglig för intervjuer och nås genom Filip Odelius på 08 679 35 41 alt 070 661 37 01.