Blog post -

​En hälsosammare påsk 2017

Runt påsk äter vi svenskar omkring 6000 ton godis, och då har man inte ens räknat med alla påsktårtor och påskfikor. Påsk är ett sockerfrossande i dagarna fem och för många är det en stor utmaning att säga nej eller att välja nyttigare alternativ till sig själv och sina barn. Men det finns alternativ till att sluta äta sötsaker helt.

Vad många svenskar inte känner till än är att det är ganska lätt att byta ut det vanliga vita sockret i bakverk. I bakhyllan hos de stora livsmedelshandlarna står numera blandningar med det naturligt kalofrifria sötningsämnet steviolglykosider. Ämnet, som är 300 gånger sötare än socker, är utvunnet från den lilla paraguayanska örtplantan Stevia Reubaudiana Bertoni, i vardagsmun kallad stevia.

Med en liten mängd steviabaserat sötningsmedel kan man alltså utesluta sockret helt i bakningen. Det finns även allt mer choklad och godis som innehåller stevia i hyllorna.

Hälsosamma fördelar:

• Stevia är helt kalorifritt
  • Bra för dina tänder(pH-värde noll)
  • Påverkar inte blodsockret och passar därför diabetiker
  • Steviaextrakt utvinns ur en planta som kan odlas helt utan bekämpningsmedel

Minska sockret i påsk

• Välj mörk choklad med stevia när du bakar påsktårtan och istället för socker en steviablandning. Balance och Cavalier är två sorter som finns i handeln.
  • Halvera mängden socker steviasocker eller ta bort det helt med sötströ.
  • Välj steviagodis som du hittar vid hälsokosthyllan eller på Apoteket.

Bakgrund
Överkonsumtionen av vitt socker ställer till det för oss i form av övervikt vilket leder till att allt fler riskerar att drabbas av diabetes typ 2, cancersjukdomar eller hjärt-kärlsjukdomar. WHO har reagerat på att övervikt nu är den näst vanligaste orsaken till för tidig död och rekommenderar alla vuxna och barn att minska sitt sockerintag till mindre än 10 % av det dagliga energiintaget. En minskning till 5 % (6 teskedar) per dag skulle ge extremt stora hälsoeffekter.

CHOKLADFONDANT MED STEVIA

Portioner: 4

Ingredienser

100g mörk Steviachoklad
2 ägg
3 tsk kokosolja
2,5 tsk Sötströ

1 nypa salt
½ tsk vaniljsocker
1 tsk kakao
2 tsk kokosmjöl

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj fyra små formar med kokosolja.

Smält chokladen med kokosolja i vattenbad.
Vispa ägg, sötströ, salt och vaniljpulver med elvisp i ca 4-5 minuter.

Vänd ned kakao och kokosmjöl i äggblandningen. Blanda i den smälta chokladen så det blir en jämn smet.

Häll i smeten i 4 formar och baka i ugnen ca 10 minuter. Chokladen ska vara lös i mitten.

Om oss The Real Stevia Company producerar, säljer och marknadsför steviablad och steviaextrakt till den globala livsmedelsindustrin. Visionen är en värld med en hållbar matkultur, där människor kan äta söta produkter utan att oroa sig för sin hälsa. Vi har kontroll över hela leveranskedjan och samarbetar med jordbrukare i Paraguay och andra länder där steviaplantan odlas. Företaget tillhandahåller en socialt och miljömässigt hållbar produkt som bidrar till att höja odlarnas levnadsstandard och samtidigt uppfyller kvalitets- och säkerhetskrav från den Europeiska livsmedelsindustrin.

• Groceries