Försäljningen av stevia fördubblad i januari

The Real Stevia Company märker av den stora hälsotrenden världen över och inleder året rekordstarkt. I januari har företagets steviaförsäljning mer än dubblerats jämfört med förra året.

- Det är fantastiskt roligt att börja året så starkt. Vi märkte av det ökade intresset för stevia redan förra året och nu formligen exploderar marknaden av nya spännande produktlanseringar. Allt fler har upptäckt stevia som ett naturligt och mer hälsosamt sötningsämne i allt från choklad, läsk och glass till basvaror som ketchup, säger Sophia Horn af Rantzien, VD på the Real Stevia Company.

Den globala steviamarknaden beräknas växa med minst 8 % per år och de senaste åren har tusentals nya produkter med stevia lanserats. Enligt en undersökning* från 2016 känner 70 % av svenskarna till stevia och allt fler köper steviasötade produkter när de handlar. De kommande åren beräknas stevia ta 20 % av marknaden för högintensiva sötningsmedel och nya rekommendationer för sockerintag från WHO och sockerskatt i länder som Storbritannien driver på den snabba tillväxten.

- Intresset för steviaextrakt och blad är stort både från gamla och nya kunder och vi får många förfrågningar om vår hållbart producerade stevia. När konsumenterna blir mer medvetna om hur deras val påverkar både hälsa och miljö så följer livsmedelsproducenterna efter och utvecklar mer hållbara och hälsosamma produkter.

Stevia är kalorifritt och påverkar inte blodsockret, vilket har gjort sötningsmedlet populärt hos diabetiker och andra som vill minska sitt sockerintag. Extrakten som utvinns från steviaplantan är 300 gånger sötare än socker och kan odlas helt utan besprutningsmedel. Odlingen är även mer skonsam för miljön då det inte krävs lika mycket yta eller bevattning som vid sockerproduktion.

*Undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av The Real Stevia Company.

• Food, Drink

OM THE REAL STEVIA COMPANY - GRANULAR AB (publ)

Granular AB producerar, säljer och marknadsför hållbart producerade steviablad och steviaextrakt till den globala livsmedelsindustrin under namnet The Real Stevia Company. Visionen är en värld med en hållbar matkultur, där människor kan äta sötade produkter utan att oroa sig för sin hälsa. The Real Stevia Company har kontroll över hela leveranskedjan och samarbetar med jordbrukare i Paraguay och andra länder där steviaplantan odlas. Företaget tillhandahåller en socialt och miljömässigt hållbar produkt som bidrar till att höja odlarnas levnadsstandard och samtidigt uppfyller kvalitetskraven från den Europeiska livsmedelsindustrin.