Goba Cola, den första produkten sötad med Granulars steviaextrakt, gör storslagen entré i Schweiz

Förra veckan lanserades Goba Cola, en steviasötad coladryck berikad med alpblommor och örtextrakt, i Schweiz. Lanseringen gav upphov till en exempellös mediabevakning.

Vad gör Goba Cola så speciell?

- Den innehåller 55 % färre kalorier än vanliga coladrycker (19 Kcal/100ml)

- Den innehåller extrakt från lokala alpblommor och örter för en unik, delikat smak

- Den utvecklades på rekordtid: 3 månader

- Colamarknaden är dominerad av stora spelare, men Goba Cola är framtagen av en av de minsta oberoende producenterna av mineralvatten i Schweiz, Mineralquelle Gontenbad AG, också känd som Goba

- Goba Cola är den första lanseringen på marknaden av en produkt sötad med steviaextrakt från den svenska stevialeverantören Granular

Presskontakt:

GRANULAR AB: Florence Berglund, +46 8 704 44 97 florence.berglund@realstevia.com

MINERALQUELLE GOTENBAD AG: Thomas Boller, +41 79 303 64 93, tboller@mineralquelle.ch

• Agriculture, fishing

• products

Om Mineralquelle Gontenbad AG (Goba)

Goba, en av de minsta oberoende producenterna av mineralvatten i Schweiz, är baserade i Gontenbad, en liten by i bergsområdet Appenzell. Företaget står för en optimal kombination av tradition och nytänkande, omsorg och kvalitet. Företagets hjärta ligger i ett ansvarsfullt användande av naturresurser.

Gobas VD, Gabriela Manser, tog över familjeföretaget 1999. 2002 blev Goba känt i och med deras succé med produkten ”Flauder“, en uppfriskande dryck baserad på fläder och citronmeliss. 2005 fick den dynamiska och kreativa Gabriela Manser Prix Veuve Cliquot-priset som Årets Kvinnliga Entreprenör.

Om Granular AB

Granular AB är en stevialeverantör till den globala matindustrin med huvudkontor i Stockholm. Med starka rötter i Paraguay och ett nära samarbete med paraguayanska bondekooperativ, är Granular fast förankrat i socialt ansvarstagande och hållbarhetstänkande.

Real Stevia, ett hållbart producerat steviaextrakt, är Granulars premium brand. Real Stevias leverantörskedja kombinerar ett etiskt och socialt engagemang för bönderna en miljömässigt hållbar odlingsteknik och extraktionsprocess, samtidigt som mat- och dryckesindustrins förväntningar på kvalitet nås eller överträffas. Granular marknadsför också en rad konventionella Rebaudioside A-extrakt.

Tillsammans med den svenska företaget Liv Natur, tillverkare av naturliga hälsodrycker, kommer Granular att lansera en rad innovativa drycker sötade med enbart stevia under SIAL-mässan i Paris den 17-21 oktober, 2010.