Nyemission och ytterligare kompetens från livsmedelsindustrin till Granulars styrelse

På årsstämman i Granular AB (publ) den 25 juni 2015 beslutades om en nyemission för fortsatt utveckling av verksamheten samt val av Anders Brantberg till styrelsen.

Granular står inför en omfattande utveckling av verksamheten och med anledning av bolagets behov av kapital för drift och produktion av stevia beslutade årsstämman om en nyemission med företräde för befintliga aktieägare. Företrädesemissionen kommer, vid fullteckning, att tillföra Granular cirka 21 miljoner kronor. Emissionskursen uppgår till 8,00 kronor per aktie och teckningstiden kommer att löpa från den 10 juli 2015 till och med den 31 augusti 2015.

Kapitalet från nyemissionen kommer att användas för förvärv av mark i Paraguay för uppförande av ett steviaraffinaderi samt till ökat marknadsförings- och försäljningsarbete framför allt riktat mot den europeiska marknaden, säger vd Sophia Horn af Rantzien.

Årsstämman beslutade även att utöka styrelsen med en ny styrelseledamot; Anders Brantberg.

Granular går nu in i en expansiv försäljningsfas och behöver tillföra styrelsen ytterligare kunskap om marknadsföring och försäljning inom livsmedelsområdet, speciellt inom livsmedelstillsatser. Därför är jag mycket glad över att kunna hälsa Anders Brantberg välkommen till vår styrelse, säger styrelseordförande Carl Horn af Rantzien.

Anders Brantberg har en omfattande och lång erfarenhet från att arbeta med agenter och distributörer av ingredienser och råvaror till nordisk livsmedelsindustri, bland annat som vd och koncernchef för Norfoodsgruppen i Sverige. För närvarande är Anders aktiv i styrelsearbete och engagemang i några mindre och medelstora verksamheter.

För fullständigt information om beslut fattade av årsstämman 2015 vänligen se Granulars hemsida

För mer information, vänligen kontakta:

Sophia Horn af Rantzien, vd, telefon 0708-74 73 38, e-post: sophia.horn@realstevia.com

Joakim Wendt, finansdirektör, telefon 0733-83 65 35, e-post: joakim.wendt@realstevia.com

• Business enterprise

OM GRANULAR AB (PUBL)

Granular AB (publ) producerar, säljer och marknadsför steviablad och steviaextrakt till den globala livsmedelsindustrin under namnet The Real Stevia Company. Visionen är en värld med en hållbar matkultur, där människor kan äta söta produkter utan att oroa sig för sin hälsa. The Real Stevia Company samarbetar med jordbrukare i Paraguay och andra länder där steviaplantan odlas och har kontroll över hela leveranskedjan. Företaget tillhandahåller en socialt och miljömässigt hållbar produkt som bidrar till att höja odlarnas levnadsstandard och samtidigt uppfyller kvalitets- och säkerhetskrav från den Europeiska livsmedelsindustrin.