The Real Stevia Company uppmuntrar globala mål för hållbar utveckling

Idag kommer 193 av världens ledare att åta sig 17 globala direktiv för att med hållbar utveckling nå 3 vitala mål: utrota extrem fattigdom, skapa jämlikhet och bekämpa orättvisa samt bidra till god hälsa och välbefinnande. Med verksamhet i Paraguay, ett av de fattigaste länderna i Latinamerika, har The Real Stevia Company en viktig roll för att bidra till dessa mål.

Stevia är en viktig gröda för Paraguay och som ett av de fattigaste länderna i Latinamerika är de beroende av sina jordbruksprodukter. En stor del av de livsmedel som produceras kommer från småjordbrukare med mycket få inkomstkällor och stevia är en bra möjlighet för dessa bönder att odla en gröda med god ekonomisk avkastning.

- Vår verksamhet i Paraguay ger oss möjlighet att påverka samhället och med det kommer även ansvaret att skapa en hållbar verksamhet. Vi på The Real Stevia Company strävar efter att bygga ett företag som minskar fattigdom genom att förbättra inkomsten för småjordbrukare och deras familjer, säger VD Sophia Horn af Rantzien.

The Real Stevia Company har etablerat en stiftelse för att stödja lokala jordbrukare genom att bistå dem med plantor, utbildning, teknisk support samt lära dem hur man odlar stevia på ett hållbart sätt. Stiftelsen fungerar som ett centrum för kunskapsutbyte, vilken hjälper bönderna att nå den infrastruktur som behövs för ett hållbart jordbruk. Bönderna får därmed möjlighet att minska sin klimatpåverkan då tidigare metoder, som att använda eld och kemikaler för att rensa fält, inte längre behövs. Stiftelsen erbjuder lika möjligheter för alla, oavsett ålder, kön, funktionshinder, etnisk tillhörighet, religion eller annan status.

Idag har stiftelsen en positiv inverkan på fler än 1500 personer i Paraguay. Marknaden för stevia växer snabbt och med konsumenternas ökade efterfrågan på ekologiskt producerade sötningsämnen förväntar vi oss att fler jordbrukare går med i vårt nätverk. Livsmedelsindustrin står inför en global matrevolution där det finns möjlighet att reducera sockernivåerna i livsmedelsprodukter och vi på The Real Stevia Company uppmuntrar den utvecklingen, säger VD Sophia Horn af Rantzien.

VAD ÄR STEVIA
Stevia är en planta som ursprungligen kommer från Paraguay. Från plantans blad utvinns det kalorifria sötningsämnet steviaextrakt som ger konsumenter ett hälsosamt alternativ till socker och artificiella sötningsmedel.

• Retail

• sustainable stevia

OM THE REAL STEVIA COMPANY/ GRANULAR AB (PUBL)
The Real Stevia Company är ett svenskt livsmedelsföretag som producerar, säljer och marknadsför steviablad och steviaextrakt till den globala livsmedelsindustrin. Visionen är en värld med en hållbar matkultur, där människor kan äta söta produkter utan att oroa sig för sin hälsa. The Real Stevia Company samarbetar med jordbrukare i Paraguay och andra länder där steviaplantan odlas och har kontroll över hela leveranskedjan. Företaget tillhandahåller en socialt och miljömässigt hållbar produkt som bidrar till att höja odlarnas levnadsstandard och samtidigt uppfyller kvalitets- och säkerhetskrav från den Europeiska livsmedelsindustrin.

Lägg till Granular AB (publ)