Great Earth firar 30 år

Visste du att en av Skandinaviens största leverantörer av vitaminer och mineraler har sitt huvudkontor i Gävle? För 30 år sen startade Great Earth som ett litet lokalt familjeföretag, en satsning som idag har vuxit till en av de största aktörerna på kosttillskottsmarknaden.

- Jag startade företaget för att jag var elitidrottare och personligen väldigt intresserad av hälsa och kost kopplat till både prestation och välmående. Så det var min hobby som drev mig och fick mig att våga satsa, berättar grundaren Anders Lindqvist.

Anders var aktiv som brottare och hittade de amerikanska tillverkarna Great Earth när han letade efter kosttillskott av särskilt hög kvalitet. Snabbt utvecklades det privata intresset till en spirande affärsverksamhet. Idag har det välmående företaget 12 anställda och man säljer sina produkter över hela Skandinavien. Trots framgången finns inga planer på att lämna Gävle.

- Vi har medarbetare som pendlar hit från flera orter, inklusive Stockholm. Så får det vara, för trots att vi växer är Great Earth fortfarande ett lokalt företag, slår Anders fast.

Anders Lindqvist fokuserar numera främst på företagets produktutveckling och kvalitetsarbete och sedan 2015 jobbar han sida vid sida med en ny vd, Mattias Kontio.

- Great Earth är ett företag jag verkligen känner mig stolt att få representera, inte minst på grund av det genomgående höga kvalitetsarbetet och den kunniga personalen. Egenvårdsmarknaden växer hela tiden och många nya aktörer tillkommer. Det är en spännande marknad att verka på och kombinationen av vår långa historia samt förmåga att ständigt utveckla oss och tänka nytt gör att jag ser mycket ljust på framtiden för Great Earth, avslutar Mattias.

Nominerade till Årets Hälsoföretag i Swedish Health Awards.
Ett helt nytt och prestigefyllt pris för att belöna det hårda arbetet kring hälsa och friskvård.

Antal anställda 2017:
12 st

Omsättning:
39 miljoner kronor

Antal återförsäljare:
Ca 500 stycken i Sverige, ett 100-tal i övriga Skandinavien.

Certifiering:
Great Earth har alltid satsat hårt på att hålla en exceptionellt hög kvalitet på sina produkter, därför var det ett naturligt val att bli certifierade enligt branschföreningen Svensk Egenvårds certifiering System för säkra kosttillskott till konsument. Certifieringen innebär att kunderna kan vara trygga när de väljer Great Earth.

Bäst-säljande produkter:
Super Magnesium
Super C-complex 1000
Super Cal-Mag 600-300

Kontaktuppgifter:
Mattias Kontio VD
mattias@greatearth.se
+ 46 (0) 70 515 40 10

• Alternativ medicin

• magnesium
  • mineraler
  • swedish health awards