Great Earth medverkade vid EU Food Law

Great Earth’s VD Mattias Kontio och Mireille Wildh, Advokatbolaget Opus, talade nyligen vid EU konferensen "EU Food Law" i Bryssel. Konferensen handlade om framtida regelverk inom EU.

- Vi är tacksamma att vi får dela med oss av vår kunskap och vi är likaledes tacksamma att vi under denna konferens fick ta del av andra deltagares kompetens, säger Mattias Kontio.

Mattias talade om hur fel ett dåligt informerat myndighetsbeslut kan vara och hur det kan påverka småföretagen och kanske till och med hela branschen.

Till grund ligger att Great Earth fick ett saluförbud av Gävle kommun som innebar att Great Earth måste minska halterna av vitamin B6 i flera kosttillskott så de understiger EFSA’s fastställda övre gränsvärde på 25 mg per dag, annars skulle de inte tillåtas att fortsätta att sälja dem. Beslutet grundades nämligen varken i EU eller i svensk lag. Det fanns bara hänvisningar till det rekommenderade övre gränsvärdet, aldrig till någon lag.
Detta fall har pågått i tre år. Slutligen har det kommit en dom från en svensk domstol som upphäver förbudet mot försäljning av vitamin B6 tillskott som överskrider den tillåtna övre gränsvärdet som fastställts av EFSA.

Under konferensen i Bryssel redogjorde Mireille Wildh, som företrätt Great Earth i förhandlingarna, för domen och hur försiktighetsprincipen missbrukas av svenska kommuner.

- Vi är väldigt glada att Great Earth var inbjudna som talare. Att fortsätta skapa och tillhandahålla säkra produkter för människor som vill leva ett fritt och hälsosamt liv i balans är en vision som vi delar med EU:s politiker, avslutar Mattias.

För frågor, vänligen kontakta:
Mattias Kontio, VD, Great Earth
Telefon: +46 (0)70-515 40 10
E-post: mattias@greatearth.se

Mireille Wildh, Advokatbolaget Opus AB
Telefon: +46 (0)8-1220 1085
E-post: mireille@opuslaw.se

• Brott, juridik, rättsfrågor

• vitamin
  • bryssel
  • b-vitamin
  • b6