"Idén från början med Cygni var att skapa den bästa arbetsplatsen"

Nu har Cygni korats som Sveriges bästa arbetsplats sex år i rad (1.a plats) och för tredje året kniper ni nu 1:a platsen i Europa. Vad ligger bakom er framgång?

– Vår framgångsformel är egentligen inte mer komplicerad än att vi redan från början grundade bolaget med idén att skapa den bästa arbetsplatsen. Och sen dess har vi kämpat på i den riktningen under 13 års tid. Det som är så fascinerande är att när man verkligen lyckas få till en bra arbetsplats med stark kultur, högt engagemang och stor stolthet så drivs det kontinuerliga förbättringsarbetet av alla tillsammans. Det blir inte längre en fråga för ledningen eller HR att skapa en bra arbetsplats. Istället blir det någon som alla deltar i och tycker är viktigt.

Vilka positiva effekter kan ni se av ert framgångsrika arbete med arbetsplatskulturen?

– Den kanske mest uppenbara effekten är nog den låga personalomsättningen och vår fantastiska sammanhållning. När vi är på konferens får vi alltid kommentarer från vår eventfirma eller konferensarrangör att vi har en så otrolig lagkänsla. Det finns inga konflikter, man stöttar varandra och pratar aldrig skit om kollegor. Men de positiva effekterna syns även i våra affärsresultat. Cygni har de senaste 10 år växt uteslutande organiskt med i genomsnitt 30% per år, hela tiden med väldigt god lönsamhet. Den typen av framgångsresa är helt enkel inte möjlig i ett tjänsteföretag om man inte också är en väldigt bra arbetsplats.

Vad skulle du beskriva som de största utmaningarna med att arbeta strategiskt med sin arbetsplatskultur?

– För oss på Cygni som alltid haft den goda arbetsplatsen som både vision och affärsidé har det kanske inte varit en så stor utmaning. Men för företag som vill börja jobba annorlunda så krävs förändring av strukturer, ledarskap, processer och organisation. Och sådant kan såklart göra ont på kort sikt, även om det är bra på lång sikt.

Har du något råd till organisationer som funderar på att påbörja ett arbete med att skapa en tillitsfull arbetsplatskultur?

– Man måste börja med ledningen och cheferna. Om de inte till 100% inser hur annorlunda chefsrollen är på en bra arbetsplats så kommer företaget aldrig att kunna få till en rejäl och långsiktigt varaktig förändring. Forskningen har i 30 års tid varit entydig i att företag som är bra arbetsplatser är lönsammare och växer snabbare än sina konkurrenter. Men ändå finns det fortfarande företag som ser arbetsplatskultur som en “HR-fråga” med låg prioritet. Det visar kanske hur djupt rotade många gammaldags föreställningar om ledarskap och arbetsplatser är på många företag.