Upplevelser i topp på önskelistan

Upplevelser har blivit en självklar present på presentbordet och ökar stadigt i popularitet. Enligt Upplevelsebarometern från Greatdays i samarbete med undersökningsföretaget Novus önskar sig fler än varannan svensk inte längre saker utan köper själva det de behöver. I Sverige där de allra flesta äger mer prylar än vad de kan använda, är upplevelser en frisk fläkt och något som uppskattas att få som present.

Det här bekräftar trenden om att suget efter fler materiella saker minskar samtidigt som man är intresserad av att uppleva något nytt. Man vill uppleva något som inte är en flyktig sak utan något som blir ett minne för livet.

Många av oss lever ett strukturerat liv, där mycket går på rutin men innerst inne önskar vi oss mer spänning i vardagen. Upplevelser fungerar som vardagsäventyr och ger känslor av glädje, gemenskap och uppspelthet.

”Vi ser att allt fler väljer att ge bort upplevelser eftersom det uppskattas av mottagaren mycket mer än en sak”, säger Louise Östman, marknadschef på Greatdays. Trots att upplevelser inte går att ta på ser vi att de är mer bestående och minnesvärda än saker.

Det här ger vi bort mest av:

1. Presentkort på upplevelser

2. Hotellövernattningar för två personer

3. Frukost på hotell för två personer

4. En brunch med bubbel för två personer

5. Kryssning för två personer med Silja Galaxy

6. Att gå på stand up med middag för två personer

7. En timmes massage

8. Afternoon tea for two

9. Ost- och vinprovning för två

10. Helikoptersightseeing

Om Greatdays

Greatdays bildades 2008 och är en ledande leverantör av upplevelsepresenter i Sverige. Med fler än 800 upplevelser inom kategorier som motor, mat & dryck, relax och äventyr har Greatdays något för alla smaker. Kvalitet, användarvänlighet och glädje är Greatdays kärnvärden. En upplevelsepresent ska vara fylld av glädje, både för den som ger och den som får. Du hittar Greatdays upplevelsepresenter i över 1500 butiker i hela landet. Greatdays AB är ett Dagens Industri Gasellföretag 2015.

• Friluftsliv