Dagens industri utser Greatdays till ett gasellföretag 2015

Varje år utser Dagens industri de snabbaste växande företagen i Sverige till Gaseller och i år har Greatdays blivit utsett till ett av dem. Sverige behöver de här bolagen, och landets entreprenörer behöver inspirerande förebilder. Gasellerna är näringslivets dynamiska mellanskikt och mästare på lönsam tillväxt och att skapa nya jobb. Årets gasellföretagare har skapat omkring 15 000 jobb i sina företag.

Kriterierna är hårda för att bli utsedd till en Gasell. Årligen utses färre än 0,5 procent av alla Sveriges aktiebolag till Gasellföretag. Bolagen måste av egen kraft minst ha fördubblat sin omsättning de senaste tre åren och samtidigt vara ett lönsamt företag.

- Den här utmärkelsen är en skön klapp på axeln för oss alla på Greatdays som varje dag, målmedvetet jobbar på att vara bäst på upplevelser, säger Mårten Nilsson VD för Greatdays.

Begreppet Gaseller är skapat av den amerikanske forskaren David Birch. Redan på 1980-talet visade han att det är de små snabbväxande företagen som skapar de flesta nya jobben, till skillnad från ekonomins elefanter som alltid måste effektivisera och ofta minskar sysselsättningen

• di
  • dagens industri
  • gasellföretag