Greatness PR nyhetsbrev: Gränsöverskridande inom näringsliv, kultur, politik och akademi.

Hej!

Det här är ett brev från Greatness PR. Greatness PR är en PR-partner som arbetar med strategisk kommunikation, public affairs och samhällskontakter och PR-stärkande aktiviteter.

PÅ GÅNG –
Curlinggenerationen kommer att ta över – men kan de styra landet?
Tisdagen den 15/10 kl 17.30 är det dags för nästa samtal i vår samtalsserie Studio Samtid: En timme i vår tid med Johanna Frelin, VD på Hyper Island, Julia Kalthoff, VD på Wetterlings Axes, Magnus Henrekson, professor vid Institutet för näringslivsforskning, Mattias Hallberg, ordförande för Sveriges Elevkårer. Efter samtalet finns mat, dryck och fortsatt samtal för den som vill. Anmälan gör du på studiosamtid@greatness.se. Välkommen!

Stolt PR-partner till Dramaten& och Folke Bernadotteakademin. Vi är glada och stolta över nya samarbeten med Dramaten& och Folke Bernadotteakademin.

Dramaten& är en rubrik för musik och performance, introduktioner och läsningar, samtal med skådespelare efter föreställningar, debatter och scenkonst. Verksamheten närmar sig ämnen som klass, ungdomsarbetslöshet, konsumtion och nu nationalism.

Folke Bernadotteakademin är en myndighet för internationella fredsinsatser. Tillsammans med svenska och internationella partners arbetar FBA med konfliktförebyggande, återuppbyggnad, forskning och utveckling. FBA rekryterar och utbildar också civil personal och erbjuder en mötesplats för freds- och försoningsprocesser.

Medlemspanel – ett öra utåt. Vi på Greatness PR har omfattande erfarenhet av att bygga upp medlemspaneler för kunders räkning. En medlemspanel möjliggör att snabbt kunna ta temperaturen på din omvärld. Genom att bygga upp en panel kan man snabbt få resultat kring vilka man kan bygga kommunikation och fördjupad kunskap. Vill du veta mer om hur du kan använda medlemspanelen i din verksamhet, kontakta Fredrik Lindén, research och analys.

Boken om familjekrogen Gondolen ute 8/10. Familjen Lallerstedt har i snart tjugo år drivit en av Stockholms mest välkända krogar, Gondolen. Nu släpps boken Familjekrogen där läsaren får lära känna Erik och Anna Lallerstedt genom skildringen av familjens framgångsrika resa i krog- och mathistorien. Utöver det bjuds det också en hel del på fakta om hur många köttbullar som måste rullas till julbordet, vilket bröd som är populärast till hur ett typiskt dygn på Gondolen faktiskt ser ut. Boken säljs uppe på Gondolen eller i nätbutiker som Bokus och Adlibris.

TEDxAlmedalen var gränslöst. Intresset för årets TEDxAlmedalen på tema gränslöshet var näst intill gränslöst. Alla samtal finns tillgängliga på den officiella TEDx-kanalen på YouTube för den som vill minnas eller se samtalen för första gången.

GREATNESS PR SPANAR –

Hur stor blir Almedalsveckan supervalåret 2014? Vi på Greatness PR gjorde ett räkneexperiment för att leka med tanken om hur stor Almedalsveckan kan bli nästa år, som är ett så kallat supervalår. Experimentet har väckt en hel del uppmärksamhet. Siffrorna finns här.

Tio trender i Almedalen. Årets Almedalsvecka slog än en gång rekord. Vi har varit på plats i Almedalen sedan Greatness PRs början och har sett Almedalsveckans utveckling över tid. Vi har identifierat tio trender, som vi tror kommer att förstärkas under nästa års Almedalsvecka. Fler arrangörskonstellationer, en längre vecka och än mer kreativa former att mötas är bara början. Ta del av alla trender här.

Du är välkommen att kontakta vår Almedalsgeneral Ziba Zareie, projektledare och rådgivare, om du har frågor om Almedalsveckan.

Regionutredningen får svar från Stefan Attefall. Civil- och bostadsminister Stefan Attefall annonserade under tisdagen att Jönköpings, Gävleborgs, Östergötlands, Örebro, Kronobergs och Jämtlands län kommer att tillåtas ta över det regionala utvecklingsansvaret från länsstyrelsen. Sverige kommer alltså ha nio landsting plus Gotlands kommun med status som regionkommuner. Attefall meddelade också att förslaget om att genom sammanslagningar minska antalet länsstyrelser från 21 till 11 ej kommer att bli verklighet.

Partierna bekänner färg i höstbudgetar. Regeringen har nu presenterat sin budgetproposition för 2014. Den efterföljande debatten kom till stor del att handla om huruvida det är rätt eller fel med fortsatt sänkta skatter. I början av oktober väntas oppositionspartierna att lägga fram sina skuggbudgetar där man presenterar alternativ till hur Sveriges ekonomi ska förvaltas. Socialdemokraterna har redan annonserat att man kommer att satsa 4 miljarder på innovation, 1,5 miljarder på förbättrad högskola, 1,7 miljarder på en slopad andra sjuklönevecka och 371 miljoner för att utveckla landsbyggdsjobb.

Det kan ibland vara svårt att hinna med att följa utvecklingen i omvärlden och hur den påverkar den egna verksamheten. Vi hjälper dig gärna att punktbevaka aktuella samhällsfrågor, följa trender eller olika utvecklingsområden. Kontakta Ann-Sofie Olsson, senior rådgivare, om du vill veta mer om hur vi arbetar med omvärldsanalyser och trendspaningar.

/ Varma hälsningar från oss på Greatness PR!

Om Greatness PR
Greatness PR är en PR-partner som arbetar med strategisk kommunikation, public affairs och samhällskontakter och PR-stärkande aktiviteter. Vi arbetar gränsöverskridande inom politik, näringsliv, kultur och akademi. Våra uppdragsgivare är engagerade företag, organisationer och personer som vill nå ut till media, politiker, opinionsbildare och andra nyckelaktörer.

• höstbudget
  • skuggbudget