Greatness PRs nyhetsbrev om Almedalsveckan

Hej!

Det här är ett brev från Greatness PR som bara handlar om Almedalsveckan. Nu är det snart dags.

PÅ GÅNG –

TEDxAlmedalen är gränslöst. Sömlösa samhällen, gränsöverskridande kommunikation och ökad globalisering. Och samtidigt obegränsad njutning, överdådiga personligheter och civilkurage. Finns evigheten? TEDxAlmedalen går av stapeln torsdagen den 4 juli i Visby kl 21. Talare är den flerfaldigt prisade dansaren och koreografen Virpi Pakhinen, Alexander Crawford, research director på Tällberg Foundation, Ida Östensson, grundare och VD för organisationen Crossing Boarders, rymddesignern Cecilia Hertz, Nicklas Lundblad, global policy-chef på Google Inc och den sociala entreprenören och juristen Milad Mohammadi, som har bestämt sig för att skapa Sveriges bästa gymnasieskola. Anmälan öppnar jättesnart, och det är först till kvarn som gäller. Håll koll på Facebook och Twitter.

En fullspäckad tisdag. Tisdagen under Almedalsveckan är miljöpartiets dag, och Gustav Fridolin håller tal i Almedalsparken. Just den dagen håller olika arrangörer i 561 arrangemang. Det är också en fullspäckad dag för oss på Greatness PR. Häng med oss på några av de här programpunkterna.

Vinner Socialdemokraterna eller Moderaterna kampen om mittenväljarna?
Är arbetslösheten eller ekonomin väljarnas just nu viktigaste fråga?
 Och hur ser väljarna egentligen på regeringsfrågan? Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski modererar panelsamtal med
bland andra Ulrica Schenström, seniorrådgivare på Hallvarsson & Halvarsson,
tidigare statssekreterare (M) och Arne Modig, oberoende opinionsanalytiker knuten till Greatness PR. Tisdag 2 juli kl.13.30–15.00, Wisby Strand kongresscentrum, Lojsta 2 på entréplan.

Ta styrelsearbetet på allvar. Vad krävs av morgondagens styrelser och dess ledamöter? Hur ska bästa möjliga styrelsearbete genomföras utifrån ägarnas krav och kundens önskemål, medias anspråk på öppenhet och dessutom utifrån ett etiskt perspektiv? Etikseminarium med bland andra finansmarknadsminister Peter Norman. Tisdagen den 2 juli kl 11.30, Monicas trädgård, Rosas pensionat, S:t Hansgatan 22.

Growth Through U.S.-Swedish Trade and Investment. Eller ­– USA och Sverige delar starka och växande band inom handel och investeringar, som går långt tillbaka i tiden. Det föreslagna Trans-Atlantic Trade and Investment Partnership (TTIP), mellan EU och USA öppnar dörrarna för ytterligare expansionsmöjligheter. Hur främjar USA svenska investeringar? Hur kan
Sverige och dess olika regioner främja export och locka investerare? Tisdagen den 2 juli kl 11.30, Landshövdingens trädgård, Strandgatan 1.

Hur mår de svenska företagen egentligen? Sveriges Redovisningskonsulters Förbund, SRF frågar sig hur de svenska företagen mår under Almedalsveckan. Under seminariet presenteras resultat från SRFs medlemspanel SRF FöretagsEko. Resultaten ligger till grund för ett samtal mellan politiker och företrädare för näringslivet. Tisdagen den 2 juli kl 12.45-13.45, Kaserngatan 1.

Bröd eller skådespel? Hur säkrar vi vårt dagliga bröd? Hur ska företag, konsumenter, politiker och samhället tillsammans kunna säkra försörjningen? Stämmer det att allt hållbarhetsarbete är lönsamt, i så fall varför ställer vi inte om? Under Almedalsveckan bjuder Polarbröd in till ett lunchseminarium och rundabordssamtal om uthållig försörjning. Tisdagen den 2 juli kl 10.00, Kaserngatan 1.

Hela Almedalsveckan – framtidens lösningar i Framtidslabbet hos East Sweden. Regionen East Sweden ligger i topp vad gäller innovationskraft i Europa. Och att Sverige fortsätter att ligga före vad gäller tillväxt och innovationer är avgörande för framtiden. När East Sweden medverkar för åttonde året i rad under Almedalsveckan i Visby är det i form av ett Framtidslabb. Ämnen som står i fokus i Framtidslabbet är centrala för hela Sveriges utveckling och tillväxt. Det rör sig bland annat om infrastruktur, öppen innovation, välfärd och regionfrågan – med sikte på år 2030. Se East Swedens program i Almedalen här.

GREATNESS PR SPANAR –

Med appen Almedalsguiden som vägledning. Region Gotland satsar i år på en Almedalsguide för smartphones. Ladda ner appen Almedalsguiden och börja planera dina dagar i Visby redan nu.

Några andetag i Botaniska trädgården och sedan vidare. Bara några minuter från Almedalsparken ligger den fantastiska botaniska trädgården. Färger, former och dofter möts där och grusgångarna tar dig för en liten stund bort från larmet. Besök den delen av trädgården som kallas för Bäcken, andas djupt och gå sedan vidare till nästa seminarium.

Sommartorget på Almedalsveckan. De organisationer som samlas under Sommartorget har under många år hållit ett vakande finger hårt nedtryckt på humanitära frågor. Här kan man ta del av delar av deras samlade arbete.

Yoga i Almedalen. Under Almedalsveckan är det viktigt att ta några pauser och ladda om batterierna. Vissa tar en kaffe, läser en bok eller tar en löprunda. Ett annat sätt är yoga och det kommer att erbjudas gratis varje morgon tisdag till fredag. Frivillig donation, intäkterna går till organisationen Ung Cancer.

Hemma hos oss i Almedalen. Under Almedalsveckan hittar du oss på Tunnbindaregatan 3. Välkommen hem till oss.

Vi hoppas att vi möts i vimlet!

/ Varma hälsningar från oss på Greatness PR!

Om Greatness PR
Greatness PR är en PR-partner som arbetar med strategisk kommunikation, public affairs och samhällskontakter och PR-stärkande aktiviteter. Vi arbetar gränsöverskridande inom politik, näringsliv, kultur och akademi. Våra uppdragsgivare är engagerade företag, organisationer och personer som vill nå ut till media, politiker, opinionsbildare och andra nyckelaktörer.

• arne modig
  • polarbröd