Årets Katarinahissenpris går till Lugna Gatan

Fastighetsbolaget Gyllenforsen som bland annat äger Katarinahissen i Stockholm avsätter varje år intäkterna från Katarinahissen under december månad till ett lokalt projekt som främjar miljö, socialt och etiskt ansvarstagande. Förra året uppgick intäkterna till 60 000 kr. I år vann Lugna Gatan.

Lugna gatan är ett utbildnings- och utbildningsverksamhet inom Fryshuset. Organisationen bildades 1995, med syfte att öka tryggheten för ungdomar. Lugna Gatan arbetar inom kollektivtrafiken, i stadsdelar och skolor, nattvandrar och närvarar vid tillfällen då många ungdomar samlas, exempelvis vid ungdomsdiscon.

-          Vi på Gyllenforsen uppskattar Lugna Gatans insatser för Stockholm och för Slussen. Därför hoppas vi på att många åker Katarinahissen under december månad, säger Torbjörn Wiberg, VD Gyllenforsen fastigheter.

Gyllenforsen instiftade Katarinahissenpriset år 2007 och prissumman är minst 50 000 kronor.

Motivering

Trygghet och säkerhet rankas som en av det viktigaste frågorna för stockholmare. Människor som bor i vår stad ska kunna röra sig fritt och med glädje kunna njuta av stadens alla områden. Lugna Gatan är ett projekt som gynnar detta på ett uppriktigt, modigt och nära sätt.

Tidigare vinnare
2007 Söderandan-bussen (100 000 kronor)

2008 Stiftelsen Håll Sverige Rent/Skräpdyket (60 000 kronor)

Kriterier för Katarinahissenpriset

Mottagaren ska vara Stockholmsrelaterad, gynna samhället på ett socialt, etiskt eller miljömässigt sätt.Priset skall göra skillnad för projektet. Effekten av priset skall kunna redovisas i slutet av året

Juryn för Katarinahissenpriset:

Torbjörn Wiberg, vd Gyllenforsen fastigheter

Per Håkan Westin, Westin Real Management

Pia Carlsson, informationsdirektör Folksam

För mer information

Torbjörn Wiberg, vd, Gyllenforsen och initiativtagare till utmärkelsen Katarinahissenpriset

Telefon: 070 689 20 16, torbjorn.wiberg@gyllenforsen.se

Cecilia Wassaether, Informationsansvarig för projektet

Telefon: 070428 22 00 cecilia.wassaether@greatness.se

• katarinahissenpriset
  • gyllenforsen
  • gyllenforsenfastighter
  • lugna gatan
  • torbjörn wiberg
  • slussen. håll sverige rent
  • söderandan

Om Gyllenforsen
Gyllenforsen Fastigheter, som ägs av Folksam Liv (KPs verksamhetsgren inom Folksam Liv) och Konsumentkooperationens Pensionsstiftelse, är också en del av Folksams direktägda fastigheter.

www.gyllenforsen.se