Sveriges Bästa Arbetsplatser utsågs ikväll

Svenska företag är inte jämställda enligt Veckans Affärer undersökning

150 företag undersöktes och endast 50 kvalade in på listan över de bästa arbetsplatserna utifrån jämställdhetssynpunkt. Capgemini, Johnson & Johnson, KappAhl, SAAB och Skånemejerier är de företag som klarade sig bäst i undersökningen

Camilla Wagner, initiativtagare till VA-kvinna, är skrämd över resultatet. Även de företag som klarade baskraven har mycket kvar att göra för att bli ett modernt företag. Sverige skryter ofta om att vi är ett jämställt land och har kommit långt i könsfrågan. Men studien visar att så inte är fallet. Tydligast exempel är kanske att trots att 32 procent av koncernledningarna är kvinnor, så utgör de bara en femtedel av dem som tjänar mest i företagen.

Det är andra året i rad som Veckans Affärer korar Sveriges bästa arbetsplatser. Förlagan i USA heter 100 best companies. Men i Sverige finns det endast 50 företag att ens sätta på listan. Ca 50 parametrar har poängbedömts utifrån fyra olika kriterier: Andel kvinnor (kvantitativt), fördelning av löner, ersättningar och förmåner, balans i livet-frågor, samt företagskultur.

- Vi är inte så duktiga som vi tror i Sverige. Vi pratar mer om det än vad vi agerar. Det är många myter som hindrar framgång i jämställdhetsfrågan. Därför vore det bra om vi en gång för alla slog hål på myterna och agerade för ett mer jämställt näringsliv. Inte bara för att det är det rätta, utan för att det är det smarta och mest affärsmässiga, säger Camilla Wagner.

Analys av undersökningen visar att det är främst tre myter som hindrar kvinnor i karriären. 1. Det är bra för karriären att byta jobb ofta. 2. Barn hindrar karriären 3. Kvinnor vill inte ha de riktiga toppjobben.

Fem i topp

De företag som placerade sig i topp 5 kommer att presenteras närmare under Veckans Affärers pristudelning den 20 november. De fem är – utan inbördes rangordning:

Capgemini - Ett av årets vinnarbolag. Ett av de få bolagen som erbjuder delat ledarskap och väljer porrfria hotell.

Johnson & Johnson – Återkommer på en topplacering även i år. Styrkan ligger i fördelningen av ersättningar och förmåner.KappAhl – Också en av förra årets vinnare som håller sig fast. Får bra poäng rakt igenom, men kunde haft fler män.

SAAB– Offensiva jämställdhetsmål har tagit försvarsjätten till en topplacering. Kanske listans största överraskning.

Skånemejerier – Nykomling på toppen som har en låg andel kvinnor anställda. De som finns verkar dock ha alla möjligheter att nå toppen.

Prisutdelningen Sveriges bästa arbetsplatser

Dag & tid: Mässa och seminarium onsdag 20/11, kl 13:00-17.00. Prisutdelning 17.00. Plats: Annexet, Ericsson Globe.

För ytterligare information och detaljerat program: va.se/karriarsdag

För ytterligare information, kontakta:

Camilla Wagner, Veckans Affärer, 08-736 52 99, camilla.wagner@va.se

Anna Körnung, Chefred, Veckans Affärer, 08-736 51 57, anna.kornung@va.se