Två av Sveriges Bästa Arbetsplatser finns i Västsverige!

Förra torsdagen, den 9 juni 2011, bjöd Gunnar Carlsson, vd på W.L. Gore & Associates in till inspirationsseminarium tillsammans med management-konsultföretaget Great Place to Work® Institute Sverige. Ämnet för dagen var; Hur blir man Sveriges Bästa Arbetsplats?

I mer än 20 år har Great Place to Work® Institute utvecklat kunskapen om vad som utmärker en bra arbetsplats, och vad som gör den till den en av de allra bästa.  Vad man funnit är att det som kännetecknar de bästa arbetsplatserna är graden av tillit mellan medarbetare och ledare.

”Tillit mellan människor och förtroendefulla relationer är det som gör skillnaden. På en utmärkt arbetsplats visar sig tilliten i varje relation. Ledningen tror på att medarbetarna vill vara produktiva och de uppmuntrar dem att ta ansvar i företaget. I en miljö med hög nivå av tillit samarbetar människor, vilket leder till positiva möten, högre tillväxt och produktivitet” säger Maria Grudén, vd på Great Place to Work® Institute Sverige.

W.L. Gore som rankas som en av de bästa arbetsplatserna världen över av Great Place to Work® Institute, har funnits på den svenska listan sedan 2008. De senaste två åren har de kommit på första plats i listan för små organisationer (20-50 medarbetare).  Gunnar Carlsson berättar vad som krävs för att lyckas: ”För att skapa en utmärkt arbetsplats krävs engagemang från alla - ledare och medarbetare, varje dag. Det är ett långsiktigt och kontinuerligt arbete som skall utgå från de unika förutsättningar som Ni har i just ert företag. De första byggstenarna bör vara ett väl fungerande företag som är lönsamt och som skall växa. Kan Ni också över tid etablera "er egen företagskultur" kommer den att vara ett extra stöd i detta bygge!"

Men W.L. Gore är inte den enda organisationen i Västsverige som lyckas i detta långsiktiga arbete.  En annan organisation som också lyckats placera sig bra i rankningen är Borås-företaget Centiro Solutions. Organisationen har rankats i två år, och efter en 2:a plats 2010 så kom man på 1:a plats bland medelstora organisationer i år. (51-250 medarbetare)

Som svar på frågan vad det krävs för att skapa förtroende och engagemang bland medarbetare, säger Niklas Hedin, vd på Centiro: ”I första hand genom en stor delaktighet i beslut och arbetssätt samt att vi lever som vi lär på alla nivåer. Vi ger våra medarbetare stort förtroende och frihet tillsammans med intressanta utmaningar och ansvar som i många fall är individuellt anpassade. Engagemanget kommer ifrån belöningen och den egna bekräftelsen i att klara utmaningarna.”

När lågkonjunkturen nu är över ser Great Place to Work® Institute att företagens resultat för tilliten på arbetsplatserna generellt sett ökar. Dock syns i internationella jämförelser att ökningen t ex i våra nordiska grannländer går snabbare.

Jobbar du på Sveriges Bästa Arbetsplats?

Nominera din organisation till Sveriges Bästa Arbetsplatser 2012 här!

• centiro solutions
  • w.l. gore & asscociates