​Great Place to Work Institute presenterar Sveriges Bästa Arbetsplatser 2015

Det internationella organisationsutvecklingsföretaget Great Place to Work, korade ikväll Sveriges Bästa Arbetsplatser 2015 för fjortonde året i rad. Byggmaterialföretaget Hilti behåller sin topplacering bland de stora organisationerna och Cygni, Europas Bästa Arbetsplats från förra året, tog hem förstaplatsen för medelstora organisationer. Bland de organisationer som kategoriseras som små (20-40 medarbetare) korades Ecru som ny etta. Hela 148 företag deltog i årets ranking i år jämfört med 140 stycken förra året.

Vad är det som gör att det blir roligt att gå till jobbet? Hur skapar man en bra och utvecklande arbetsmiljö? Produktivitet, prestation, att skapa nätverk och samarbete mellan medarbetare kännetecknar Sveriges Bästa Arbetsplatser 2015.

- Att vara en bra arbetsplats bidrar till en positiv bild av företaget som helhet vilket stärker varumärket då det attraherar bra arbetskraft och ökar lönsamheten. Vi har också märkt att de mest framgångsrika företagen har gått från att skapa ett attraktivt varumärke för masskommunikation till att mer specifikt rikta sig till att påverka relevanta grupper, säger Maria Grudén, VD för Great Place To Work Institute i Sverige.

Tre tydliga trender:

1. En ny trend är så kallad Employee Advocacy vilket innebär att medarbetarna själva marknadsför sin arbetsplats i sina egna sociala medier. Detta för att skapa en trovärdig marknadsföringsplattform där sociala medier hjälper arbetsplatsen att bygga relationer med målgruppen. En undersökning visar att de anställda är en informationskälla som vi har förtroende för. Hela 90 procent litar på rekommendationer från personer känner och har en relation till medan endast 15 procent litar på rekommendationer från en organisation.

2. Den rådande rekryteringstrenden är att organisationers arbetsgivarvarumärke går från att vara ”attraktivt/tilltalande” till att vara ”påverkande”. Personer som söker arbete har tillgång till mer information än någonsin. Undersökningar visar att 80 procent av de personer som söker arbete grundar sina beslut till övervägande delen på externt tillgänglig information. Företagen går från ”branding for appeal” till branding for influence” dvs. mer mot enkelt översatt ”rätt sökande” istället för bara ”sökande”. På det här sättet kan man öka sin andel sökande av hög kvalitet. Tre steg mot att arbeta med ”branding for influence”:

- Fokus på att de nå kritiska och mest attraktiva grupperna

- Skapa budskap som ger råd och inte säljer. Istället för att framhäva usp-ar bör organisationerna utmana sökandes tänkande/uppfattning

- Bygga ett nätverk av förespråkare för varumärket, såväl internt som externt

3. Fokus går mot att produktivitet och prestationer mer och mer byggs genom nätverk och samarbete mellan medarbetare. Medarbetare som både levererar goda resultat som individer och arbetar på ett framgångsrikt sätt med och genom andra medarbetare är de som bidrar mest till ökad framgång och produktivitet inom företagen/organisationerna. Ett tillvägagångssätt är då att uppmuntra ledare till att vara förebilder inom samarbete och inkludera samarbete i kompetensmodeller.

Vad behövs för att detta ska fungera:
- Belöningsmodeller behöver betona gemensamma mål
- Medarbetarna behöver sammanhang (tydliga företagsmål och individmål), så att de kan prioritera rätt och arbeta självständigt
- Balans mellan samarbete och exekvering (utförande)
- Belöna samarbete men även få det att upplevas som ett belönande i sig att samarbeta

Utmärkelsen Sveriges Bästa Arbetsplatser är indelad i tre kategorier; små-, medel- och stora organisationer. Antalet företag som anmält sig till utvärderingen har ökat varje år och är i år 148 stycken.

Great Place to Work Institute grundades i USA 1983 och priset för De Bästa Arbetsplatserna har delats ut i Europa i tretton år. Listorna över Sveriges Bästa Arbetsplatser baseras bland annat på en undersökning bland företagens medarbetare som får fylla i svar på 61 påståenden om sin arbetsplats.

Sveriges Bästa Arbetsplatser 2015 är:

Små organisationer (20-49 medarbetare)

1. Ecru Consulting

18. Omegapoint

19. Meltwater

20. Findwise

Stora organisationer (250 medarbetare eller fler)

1. Hilti

2. 3

3. Adecco HR

4. McDonald’s

5. Axis Communications

6. Newsec

7. Proctor & Gamble

8. Qlik

9. IFS

10. Nordic Choice Hotels

För mer information var vänlig kontakta:
Maria Grudén, VD på Great Place to Work® Institute
E-post: maria.gruden@greatplacetowork.com

Great Place to Work®  är ett undersöknings- och managementkonsultföretag, med huvudkontor i USA och med ett antal dotterbolag världen över. Vi arbetar med att utveckla arbetsplatser och organisationer. Vi genomför världens största arbetsplatsstudie av sitt slag och i dagsläget genomförs vår Trust Index-undersökning på mer än 7,200 olika företag och organisationer årligen.

Vi är kanske mest kända för den lista vi producerar åt Fortune Magazine, Fortune 100 BEST, listan över USAs bästa arbetsplatser. I Sverige publicerar varje år en lista över Sveriges Bästa Arbetsplatser, den trettonde årliga listan över Sveriges Bästa Arbetsplatser publicerades den 19 mars 2015.