Ny bok från Great Place to Work® Institute

Stockholm 2011-04-28

Ny bok från Great Place to Work® Institute

Torsdagen den 28 april lanserar Great Place to Work® Institute sin senaste bok: ”The Great Workplace - How to build it, How to keep it, and Why it matters.”

Boken fokuserar på frågan: ”Vad gör en organisation till en bra plats att arbeta på?”. Många av oss undrar säkert om det ens finns en sådan i dagens konkurrensutsatta och komplexa värld.

I den nya boken kombinerar Michael Burchell och Jennifer Robin forskning med anekdoter, best-practices och exempel; ifrån anställda, chefer och HR-chefer verksamma inom De Bästa Arbetsplatserna (General Mills, Google, Microsoft, PricewaterhouseCoopers, mfl). Resultatet är en viktig och insiktsfull skildring av vilka ingredienser det är som krävs för att göra en arbetsplats ”great”.

Under de senaste 20 åren har Great Place to Work® Institute sammanställt en årlig ranking av De Bästa Arbetsplatserna i drygt 40 länder runt om i världen. I USA producerar institutet den mycket framemotsedda ”Fortune 100 Best Companies to Work For©” och i Sverige släpps 2012 för tionde året i rad listan över ”Sveriges Bästa Arbetsplatser”.

Nu, för första gången, avmystifierar Burchell och Robin inte bara begreppet ett ”Great Place to Work”, utan ger oss även svar på många frågor kring de årliga listorna, företagen som placerar sig och ger praktiska exempel på hur de verkligen gör för att skapa en utmärkt arbetsplats.

Om författarna

Michael Burchell, Ed.D., är Great Place to Work® Institutes “Corporate Vice President” och delägare i företagets filial i Förenta Arabemiraten. Han är en eftersökt talare på konferenser runt om i världen och har arbetat med De Bästa Arbetsplatserna som konsult vid verksamhetsstrategiska utvecklingsinitiativ under många år. Innan han kom till institutet fokuserade han på utvecklingsfrågor hos WL Gore & Associates. Han är idag verksam i Washington, DC.

Jennifer Robin, Ph.D. är “Research Fellow” på Great Place to Work® Institute. Då hon arbetade inom Great Place to Work® Institutes konsultverksamhet ledde hon ett ”Advisor Practice”-initiativ, inom vilket hon hjälpte ledare på De Bästa Arbetsplatserna att integrera sina organisationers kultur i dess strategier. Hon undervisar idag på Bradley University i Peoria, Illinois.

Vill du veta mer, kontakta gärna:

Maria Grudén, vd, Great Place to Work® Institute
Telefon: 08-562 00 481
E-post: mgruden@greatplacetowork.se

Great Place to Work® Institute är ett internationellt organisationsutvecklingsföretag som grundades av Robert Levering 1983. Great Place to Work® Institute arbetar med att utveckla arbetsplatser och organisationer. Företaget är verksamt i 40 länder i hela världen och har cirka 400 anställda.

Kunderna är dels stora internationella företag, dels nationella eller lokala företag. Några exempel är Microsoft, Accenture, Rejlers, Centiro Solutions, SAS Institute, Kungsleden, WL Gore & Associates, Concrete IT, Bliwa Livförsäkring.

• change management

Great Place to Work® Institute, Inc. är ett undersöknings- och managementkonsultföretag, med huvudkontor i USA och med ett antal dotterbolag världen över. Vi arbetar med att utveckla arbetsplatser och organisationer. Företaget är verksamt i mer än 40 länder i hela världen och har cirka 400 anställda.

Mest kända är vi för vår lista Fortune 100 BEST och Sveriges Bästa Arbetsplatser.Läs mer på www.greatplacetowork.se