Polar Cape har blivit utnämnd till en av Sveriges bästa arbetsplatser

Polar Cape rankades högt inte bara för att medarbetarna trivs utan också för det sätt med vilket företaget arbetar med processer och rutiner i syfte att säkerställa en bra företagskultur med genomgående hög kvalitet.

Att skapa en arbetsplats där medarbetare känner stolthet och tillfredsställelse har varit en viktig del av Polar Capes vision sedan företaget grundades 2010. Visionen bygger på antagandet att en riktigt bra arbetsplats är grundläggande för att locka till sig de bästa medarbetarna vilket i sin tur är bra för affärerna och för det individuella engagemanget.

Eftersom Polar Cape är ett konsultföretag med anställda som sitter både internt och ute hos kund har det varit av särskild vikt att kunna knyta starka band till företagets kultur och värderingar. Varje enskild medarbetare ska känna sig som en viktig pusselbit och vara väl införstådd i företagets och sina egna mål. På Polar Cape uppnås detta genom ett tydligt fokus på fyra huvudområden: personlig utveckling, kunskapsspridning, relationer och gemenskap samt främjandet av en bra balans mellan arbete och fritid.

Kombinerat med en tydlig strategi, en platt organisation och ett öppet ledarskap har fokuseringen på en stark företagskultur möjliggjort en tillväxt från fyra medarbetare i Sverige för fem år sedan till ett företag med nästan 40 anställda i Sverige, Makedonien och Nederländerna.

I sökandet efter de bästa konsulterna är det viktigt att vara tydlig med vad som skiljer Polar Cape från övriga konsultföretag. Den genuina, öppna och engagerande företagskulturen har lett till låg personalomsättning vilket har varit bra för affärerna men också bidragit till att upprätthålla företagskulturen genom kontinuitet.

-Citat från Maria Grudén, VD Great Place to Work.

"Polar Cape Consulting visar att man genom ett genuint engagemang och kunskap kring hur man bygger goda relationer och en ärlig arbetsplatskultur kan bli rankad som en av Sveriges Bästa Arbetsplatser - redan vid första försöket."

-Citat från Simon Forshaw, VD Polar Cape Consulting.

“Att ha blivit rankade som en av Sveriges 15 bästa arbetsplatser i Great Place to Works utvärdering är en bekräftelse på att allt hårt arbete vi har lagt ner på att bygga en stark företagskultur med fokus på våra medarbetare har betalat sig. Vi vill bygga ett konsultföretag som våra anställda känner sig stolta över och som de utan att tveka kan rekommendera till sina vänner och bekanta. På motsvarande sett vill vi att våra kunder ska känna en stolthet över att arbeta med oss och att de gärna rekommenderar oss som partner till andra potentiella kunder.”

5 faktorer som gör att de anställda på Polar Cape trivs med sin arbetsplats:

1.Sociala relationer och gemenskap gör skillnad! Medarbetare som kommer överens och har roligt i varandras sällskap vill på ett naturligt sätt hjälpa varandra att lyckas.

2.Konsulter med krävande uppdrag och med ett upptaget privatliv behöver känna att tiden de spenderar med kollegor är givande och tillfredsställande.

3.Den allra första tiden på arbetsplatsen är extra viktig för att den anställde eftersom introduktionsfasen skapar öppenhet och en känsla av gemenskap.

4.Varje anställd har tydliga mål som mäts genom en konkret handlingsplan. Dessa handlingsplaner följs upp på regelbunden basis för att säkerställa att resultat uppnås.

5.Öppenhet och ärlighet skapar tillit.

Utmärkelsen Sveriges Bästa Arbetsplatser är indelad i tre kategorier; små-, medel- och stora organisationer.Great Place to Work Institute grundades i USA 1983 och priset för de bästa arbetsplatserna har delats ut i Europa i tolv år. Listorna över Sveriges Bästa Arbetsplatser baseras bland annat på en undersökning bland företagens medarbetare som får fylla i svar på 59 påståenden om sin arbetsplats.

För mer information var vänlig kontakta:

Simon Forshaw, VD Polar Cape Consulting