Sveriges Bästa Arbetsplatser 2012 - Adecco 7:e plats stora organisationer

Adecco första bemanningsföretag med på listan över Sveriges bästa arbetsplatser

När det internationella organisationsutvecklingsföretaget Great Place to Work Institute korade Sveriges Bästa Arbetsplatser 2012 kom bemannings- och rekryteringsföretaget Adecco på sjunde plats. En starkt bidragande anledning till topplaceringen är det aktiva friskvårdsarbetet.

- Det känns extra kul att vi är det första bemanningsföretaget i Sverige som någonsin kommit så här långt, säger Ina Lindström, HR-chef.

Vad är anledningen till vårt goda resultat?

Vår friskvårdssatsning de senaste åren är en starkt bidragande anledning! Med exempelvis höjt friskvårdsbidrag, en egenutvecklad träningsapp och deltagande i olika motionslopp har vi utöver hälsoeffekterna även stärkt vår laganda och gemenskap. Vi kan också se att stoltheten över vårt sociala ansvarstagande, där vi har kopplat ihop vårt friskvårdsarbete med vår välgörenhetsorganisation Win4Youth, har ökat. 2011 cyklade Adecco Group tillsammans 1,5 miljon kilometer för välgörenhet.

– Jag är oerhört stolt idag! Det här är ett pris som vi alla delar och ska glädjas åt tillsammans. Som jag ser det slår det här hål på myten om att goda finansiella resultat inte kan uppnås utan att det görs på bekostnad av medarbetarnas trivsel. Priset är en inspiration för oss till att utveckla bolaget ytterligare som en arbetsplats vi kan glädja oss över! säger Per-Arne Gulbrandsen, VD.

Med nöjd administrativ personal får vi även nöjda konsulter, något som är otroligt viktigt för oss som bemanningsföretag. I senaste medarbetarundersökningen bland konsulterna som genomfördes hösten 2011 kunde vi se att många uppskattar det vi har gjort i vår friskvårdssatsning så här långt.

- Det här är ett kvitto för oss och en uppmuntran om att fortsätta på den inslagna vägen. I början av året förändrade vi vårt friskvårdsbidrag och införde en friskvårdstrappa där våra trogna konsulter kan få upp till 3000 kronor i friskvårdsbidrag per år. Vi har även genomfört friskvårdstävlingar med vår Träningsapp; något vi definitivt kommer fortsätta med, säger Ina Lindström, HR-chef.

Svarsfrekvensen var 92 %. Här är några citat ur undersökningen från våra medarbetare:

-          Vårt friskvårdssystem och de tävlingar som ingår är helt fantastiskt! Det har gjort att även de som i princip aldrig tränat har börjat träna. Detta har gett mig mer energi och glädje, både på arbetet och privat och man ”skryter” om Adecco för sina vänner.

-          På Adecco ser man till hela personen och förstår vikten av helheten, sambandet mellan privat och arbetsliv. Det finns en bra balans mellan arbete, hälsa och välmående och satsningar på gemensamma roliga upplevelser för de anställda.

-          Vi har ett helhetstänk med friskvård och socialt ansvarstagande med Win4Youth som gör att det känns som att vi bidrar på ett bra sätt samtidigt som vi mår bättre fysiskt.

-          De möjligheter och den satsning som görs på friskvård är helt klart unik och smått fantastisk som jag ser det. Jag är mycket stolt över att arbeta på en arbetsplats som satsar så på sina medarbetares hälsa! Dessutom är det nog den trevligaste arbetsplats jag någonsin varit på. Människorna som arbetar här gör Adecco unikt!

• bemanningsföretag
  • arbetsmarknaden
  • medarbetarundersökningar
  • sveriges bästa arbetsplats
  • great place to work
  • adecco

Great Place to Work® Institute, Inc. är ett undersöknings- och managementkonsultföretag, med huvudkontor i USA och med ett antal dotterbolag världen över. Vi arbetar med att utveckla arbetsplatser och organisationer. Företaget är verksamt i mer än 45 länder i hela världen och har cirka 400 anställda.

Mest kända är vi för vår lista Fortune 100 BEST och Sveriges Bästa Arbetsplatser.Läs mer på www.greatplacetowork.se