Sveriges Bästa Arbetsplatser 2012 - Elicit 3:e plats Små organisationer

Sveriges bästa arbetsplats undersökt

IT-företaget Elicit vinner ny topplacering

Det Göteborgsbaserade IT-konsultföretaget Elicit har tagit hem sin bästa placering hittills och kommer i år på tredje plats i undersökningen om Sveriges bästa arbetsplats. Det är managementföretaget Great Place To Work som årligen genomför studien. Senast Elicit var med, år 2009, kom företaget på en sjätte plats.

– Vi är väldigt glada över att ha nöjda medarbetare och att vårt arbete med att skapa en innovativ och framgångsrik företagskultur gett så tydliga resultat, säger Patrik Thelandersson, vd för Elicit.

IT-konsultföretaget Elicit från Göteborg har varje år de medverkat i Great Place To Works undersökning om Sverige bästa arbetsplats placerat sig i den absoluta toppen. Det har blivit både en fjärde och en sjätteplacering, och i år kom Elicit på tredje plats. Resultatet följer de målsättningar som företaget i flera år arbetat för att uppnå.

– I vår bransch är det sällan erbjudandet mot kund eller vilka kunder man arbetar med som gör ett företag unikt. Däremot vill vi utmärka oss genom den kvalitet vi levererar och den företagskultur som vi medvetet och strukturellt odlar. På detta sätt blir vi dessutom attraktiva som arbetsgivare, vi är noga med att rekrytera väldigt bra kompetens, säger Patrik Thelandersson, vd för Elicit.

– Jag vill gratulera Elicit till tredjeplatsen. Det är imponerande att se hur de redan från start haft ett tydligt medarbetarperspektiv och hållit kvar sin vision om en stark företagskultur. Inte många företag klarar av att göra samma sak, säger Maria Grundén, vd för Great Place to Work i Sverige.

Varje år rankas de bästa arbetsplatserna i 46 olika länder av det internationella undersöknings- och managementföretaget Great Place To Work, som även gör Fortune 100 BEST i USA. Trivsel och företagskultur är allt viktigare faktorer i konkurrensen om både kunder och kompetens.

– Vårt mål är faktiskt att vinna den här undersökningen, så siktet är högt ställt. Tävlingsmomentet är bra eftersom vi kan jämföra oss med andra arbetsplatser. Årets resultat visar att våra satsningar på att skapa en personlig och innovativ arbetsplats ger goda resultat. Vi kommer att fortsätta arbeta för att vara Sveriges bästa arbetsplats, det är ett viktigt avtryck på marknaden, säger Patrik Thelandersson.

Elicit – Patrik Thelandersson, vd, 031-339 64 01, patrik@elicit.se

Great Place To Work – Maria Grundén, vd, 08-56200481, mgruden@greatplacetowork.se

• it
  • göteborg
  • sveriges bästa arbetsplats
  • medarbetarundersökningar
  • great place to work

Great Place to Work® Institute, Inc. är ett undersöknings- och managementkonsultföretag, med huvudkontor i USA och med ett antal dotterbolag världen över. Vi arbetar med att utveckla arbetsplatser och organisationer. Företaget är verksamt i mer än 45 länder i hela världen och har cirka 400 anställda.

Mest kända är vi för vår lista Fortune 100 BEST och Sveriges Bästa Arbetsplatser.Läs mer på www.greatplacetowork.se