Sveriges Bästa Arbetsplatser 2013

Inget företag eller organisation är bättre än sina medarbetare. Det internationella organisationsutvecklingsföretaget Great Place to Work Institute, som visar kopplingen mellan förtroende och lönsamhet, utsåg igår kväll Sveriges Bästa Arbetsplatser 2013. Under pompa och ståt korades vinnarna på Berns salonger i Stockholm och det är elfte året som Sveriges Bästa Arbetsplatser utses. Medarbetarengagemang sätts alltmer i samband med hur framgångsrikt ett företag är, vilket medför att allt fler företag deltar i rankingen.

Det är många nya företag och organisationer som gör sin första ranking i år. Många är svenska företag, där man medvetet bygger företagskulturen redan tidigt i företagets utveckling. Hela 122 företag deltar i årets ranking i år jämfört med 102 stycken förra året och resultaten för organisationerna på listorna ökar år efter år. Enda undantaget har varit 2009, då de genomsnittliga resultaten faktiskt gick ner lite i samband med den ekonomiska krisen.

- Så mycket som 75-80% av kostnaderna i ett företag eller en organisation kan utgöras av personal. Det är givetvis av högsta vikt att medarbetarnas engagemang är på topp, vilket i sin tur höjer nivån på arbetsinsatserna. Då blir personalen en investering istället för en kostnad, säger Maria Grudén, VD för Great Place to Work Institute Sverige.

Att vara en bra arbetsplats anses mer och mer bidra till en positiv bild av företaget som helhet, vilket stärker varumärket då det attraherar bra arbetskraft. Hur ett företag upplevs och bedöms som arbetsgivare väger mycket tungt bland de som söker jobb idag. Arbetsplatskulturen fungerar som ett verktyg för att ”skapa talanger”. Organisationer vill dra till sig rätt medarbetare och ge dem möjlighet att utvecklas och växa. Att en talang kommer till sin rätt beror mycket på arbetsmiljön och hur väl den stöttar och vägleder medarbetarna.

Utmärkelsen Sveriges Bästa Arbetsplatser är indelad i tre kategorier; små-, medel- och stora organisationer. I år har kategorin för små organisationer utökats från 10 till 15 företag, vilket gör att 38 organisationer finns med på listan. Antalet företag som anmält sig till utvärderingen har ökat
varje år och är i år 122 stycken.

Great Place to Work Institute grundades i USA 1983 och priset för de bästa
arbetsplatserna har delats ut i Europa i elva år. Listorna över Sveriges Bästa
Arbetsplatser baseras bland annat på en undersökning bland företagens medarbetare som får fylla i svar på 59 påståenden om sin arbetsplats.

Sveriges Bästa Arbetsplatser 2013 är

• Små organisationer (20-49 medarbetare)
  •  1. Trygghetsstiftelsen

• 13.EMC
  • 14. byBrick
  • 15.Affecto

Stora organisationer (250 medarbetare eller fler)

• 1. Microsoft AB
  • 2. Hilti
  • 3. Enfo Sweden
  • 4. Adecco
  • 5. IFS
  • 6. McDonald’s Sverige
  • 7. American Express
  • 8. Nordic Choice Hotels

Specialutmärkelser

Årets nykomling: Ecru Consulting

Årets raket: Hilti

Årets offentliga arbetsplats: Piteå kommun Städenheten

För mer information var vänlig kontakta:

Maria Grudén, vd, Great Place to Work® Institute

Telefon: 08-562 00 481

E-post: maria.gruden@greatplacetowork.com

Om Great Place to Work® Institute

Great Place to Work® Institute är ett internationellt organisationsutvecklingsföretag som grundades av Robert Levering 1983. Great Place to Work® Institute arbetar med att utveckla
arbetsplatser och organisationer. Företaget är verksamt i 40 länder i hela världen och har cirka 500 anställda. Kunderna är dels stora internationella företag, dels nationella eller lokala företag. Några exempel är Microsoft, Accenture, American Express, Google, SAP och SAS Institute. Dessa företag har också rankats på några av de 40 ”Bästa Arbetsplatser-listorna” runtom i världen.