Världens Bästa Multinationella Arbetsplatser 2014 utsedda

Pressmeddelande den 23 oktober 2014

Världens Bästa Multinationella Arbetsplatser utsedda

Great Place to Work®, ett globalt organisationsutvecklings- och konsultföretag, har för fjärde året i rad publicerat listan över Världens Bästa Multinationella Arbetsplatser. Listan baseras på de anställdas åsikter om sin arbetsplats.

Great Place to Work® har för fjärde gången tagit fram en helt unik ranking: en lista över ”Världens 25 Bästa Multinationella Arbetsplatser”. Rankingen bygger på världens största studie av arbetsplatskultur. 7 200 företag och organisationer har utvärderats och 10 miljoner människor arbetar i dessa företag och organisationer. Great Place to Work® publicerar även FORTUNE Magazines lista "100 Best Companies to work for" i USA såväl som ”Sveriges Bästa Arbetsplatser” i Sverige.

Listan över Världens bästa multinationella Arbetsplatser utgår helt från de anställdas åsikter om sin arbetsplats och är unik i sitt slag. Företag med dotterbolag i totalt 50 länder finns med på listan. Totalt finns 4 företag från Sverige representerade på listan.

Förstaplaceringen innehas även i år av Google. De svenska bolag som har placerat sig på listan är W. L. Gore & Associates, Microsoft, EMC och Mars(Wrigley).

I sitt utvärderingsarbete konstaterar Great Place to Work® att de organisationer där medarbetare litar på sina företagsledare, känner kamratskap på arbetsplatsen och är stolta över sitt företag är de organisationer som attraherar och behåller motiverade medarbetare.

-  Vi är stolta att kunna presentera information från bolag i hela världen för den här utmärkelsen. Flera nya bolag har i år tagit sig in på listan, vilket tyder på att arbetet med att skapa riktigt bra arbetsplatser i hela sin organisation sprider sig i världen, säger Maria Grudén.

Hela listan (där Svenska dotterbolag ingår är namnen fetmarkerade):

Världens Bästa Arbetsplatser 2014 är:

1  Google
23   Accor
24   eBay
25   The Coca-Cola Company

Vill du veta mer, kontakta gärna:

Maria Grudén, VD Great Place to Work® Institute Sverige
Telefon: 08-562 00 481, E-post: maria.gruden@greatplacetowork.com
Mer information: www.greatplacetowork.com

Om Great Place to Work®

Great Place to Work® Institute är ett internationellt organisationsutvecklingsföretag som grundades av Robert Levering 1983. Great Place to Work® arbetar med att utveckla arbetsplatser och organisationer. Företaget är verksamt i 47 länder över hela världen och har cirka 450 anställda. Kunderna är dels stora internationella företag, dels nationella eller lokala företag. Mer information: www.greatplacetowork.se.