Foto: E.ON

​E.ON väljer Green Cargo och järnväg för sina transporter

E.ON utökar samarbetet med Green Cargo för transport av ytterligare 10000 årston propan. Transporterna går från en av Sveriges största propandepåer i Karlshamn till E.ON:s nya omlastningsdepå i Eskilstuna för leveranser till den svenska industrin i mellansverige.

Vårt samarbete började redan när terminalen i Karlshamn byggdes 1989, där E.ON lagrar 80000 ton propan per år. Vi transporterar propan för E.ON i Green Cargos vagnslastsystem till deras logistikhubb i Norrköping samt direktleveranser till deras kunder i Björneborg och Skärblacka.

I vårt utökade avtal transporterar vi 10000 årston propan från Karlshamn till E.ON:s nya omlastningsdepå i Eskilstuna. Vi har gemensamt arbetat fram lösningar där Green Cargo har lokaliserat en passande omlastningsplats för upplägget av järnvägslogistiken för kunderna i den svenska industrin i mellansverige.

– Vi är väldigt nöjda med Green Cargos tjänster och vi har haft ett mycket bra och utvecklande samarbete genom åren. Det har gett oss god förståelse för varandras verksamheter och vi har också fått lära oss hur den svenska järnvägslogistiken fungerar. Vi är framförallt mycket nöjda med tjänsten Vagnslast Plus som ger oss bättre förutsättningar att planera våra leveranser, säger Christopher Thelin, Logistik- och anläggningschef, E.ON Gas Sverige.

Genom att välja järnvägstransporter sparar E.ON många mil på de svenska vägarna.

– Vagnslastsystemet har blivit bättre genom åren med färre förseningar och vi får en mer transparent avvikelsehantering som ger oss möjlighet att lägga om vår logistik när så behövs. Tillsammans med Green Cargo kan vi hjälpa den svenska basindustrin att bli mer konkurrenskraftig, säger Christopher Thelin, Logistik- och anläggningschef, E.ON Gas Sverige.

– Ett framgångsrikt samarbete med våra kunder inom kemibranschen är att tillsammans hitta läktringsplatser som passar kundernas logistikbehov. Det är en av strategierna i Green Cargos tillväxtstrategi för kemi och nu har vi fått ett kvitto på att vi arbetar rätt i och med ett nytt avtal med E.ON. Vi fortsätter att utveckla vårt goda samarbete med E.ON för kemitransporter med hög kvalitet och säkerhet, säger Lennart Andersson, säljare Green Cargo.

Kontakt: Sohana Josefsson, Kommunikationsdirektör Green Cargo, tel: 010-455 55 93