20-års-jubileum för Kulturhuset på vischan som lockar artister från hela världen

I år är det 20 år sedan kulturminister Brigit Friggebo invigde Kulturhuset i Ytterjärna. Ett kulturhus vars like aldrig tidigare skådats, byggnaden var "bucklig och skev", färgerna granna och runtomkring fanns enbart biodynamiska åkrar. 20 år senare står huset kvar, idag som ett blomstrande kulturcentrum dit inte bara tiotusentals besökare vallfärdar varje år utan även artister från hela världen. Jubileumsprogrammet är fyllt av många kära återbesök och även två Sverigepremiärer.

– Vi ville bli en mötesplats och en smältdegel för skapande och tänkande - ett aktionscentrum som såg till helheten och människan som positiv kraft i världen, berättar Peter de Voto, VD och initiativtagare till Kulturhuset i Ytterjärna

Till jubileumshösten har Kulturhuset i Ytterjärna samlat många av de artister som kommit och gått under åren. Carl-Einar Häckner är en av dem, Virpi Pahkinen en annan.

– Kulturhuset i Ytterjärna är en unik plats dit man gärna återvänder för att titta på folk genom logefönstret, låta Järnaglassen tina vid brasan och testa knarret på scengolvet. Här får den stora konsten plats, Sankai Yuko, James Turrell, Hilma af Klint. Det är hisnande, säger Virpi Pahkinen som varit en återkommande programpunkt sedan starten.

Den tionde september kommer världens mest kända buthodansare från Japan,Sankai Yuko, för att exklusivt för Kulturhuset i Ytterjärna ge en enda sverigeföreställning. Även cirkustruppen La Famiglia Dimitri gör sin Sverigedebut när de för första gången är samlade på Kulturhusets scen under tre föreställningar i september. Jubileumsfirandet inleds den nionde september av Edsbergs kammarorkester.

– Inget förkroppsligar det Kulturhuset vill förverkliga bättre än eleverna från Edsberg. De har nyfikenheten och den oändliga revoltlusten mot konventioner och fraser. De är redan bättre än många andra musiker men de jämför sig inte med det som varit utan med det som kan bli till – med drömmen, idealet, berättar Peter de Voto.

Jubileumshösten kommer att avslutas med ytterligare en premiär: Kulturhuset i Ytterjärna startar skivbolag. Tillsammans med violinisten Mats Zetterqvist har man spelat in Bachs soloviolinverk inne i Kulturhusets konsertsal och den 2/12 blir det CD-releasefest.

– Vi har tagit våra första steg under dessa underbara 20 år. Fantastiska upplevelser och uppgifter ligger framför oss. Att starta skivbolag är en av dessa, förklarar Peter de Voto.

– Konsten kan inspirera oss, vetenskapen kan upplysa oss, men enbart vi själva kan förändra oss!

Några programpunkter under jubileumshösten 2012:

6/9 kl 12.12 - Kulturtillskott med hemlig artist
9/9 kl 15 - Jubileumskonsert med Edsberg 29/9 kl 19,
30/9, kl 15 - Cirkus med La Famiglia Dimitri 10/10 kl 19 - Buthodans med Sankai Yuku Utsushi - exklusiv sverigepremiär!
13/10 kl 19 - Visor med Cajsa-Stina Åkerström
20/10 kl 19 - Eric Ericsons Kammarkör, Libra av Per Nørgård
10/11 kl 19, 11/11 kl 15 - Virpi Pahkinen & Trio Trespassing
24/11 kl 19 - Dans av koreograf Quinlan
1/12 kl 23-19 - Carl-Einar Häckners cabaret "Swedish meatballs och lingon"
2/12 kl 17, 19 & 20 - Mats Zetterqvist spelar Bachs soloviolinverk + CD-release och ljusfest

Journalister som är intresserade av att höra eller uppleva mer är välkomna att kontakta pressansvarig Sofia Zetterqvist, sofia@zq.se,            070-146 99 64      .

Fakta om Kulturhuset i Ytterjärna: Idag består Ytterjärna kulturcentrum av både hotell, restauranger, caféer, butiker och undersköna trädgårdar. Kulturhuset är liksom de omkringliggande byggnaderna ritat av arkitekten Erik ”Abbi” Assmusen och vida känt för sitt annorlunda färg- och formspråk. Taket inne i konsertsalen är täckt av en gigantisk målning handmålad av konstnären Arne Klingborg och de färgade fönstrena är handgraverade. I en tävling om Sveriges mest omtyckta nutida byggnad gick silvermedaljen till just Kulturhuset i Ytterjärna.

• musik
  • kulturhuset