Följ potatisens resa på Tomtekulla i Tystberga

TOMTEKULLA ÖPPNAR UPP
Fältvandring är ett utmärkt tillfälle för matintresserade konsumenter att besöka en gård och följa potatisens resa under hela sommaren till skörd. Aktiviteterna är skapade för hela familjen.

Tomtekulla Potatis & Entreprenad AB i Tystberga visar hur potatisupptagning, sortering och packetering av potatis går till.

TÄLJ DIN EGEN TRÄGUBBE I EMILS FOTSPÅR... PRIS: 20:-
AVSLUTA MED LITE FIKA I VÅRT GÅRDSCAFÉ.

Allt startar med samling utanför TOMTEKULLABODEN
Tisdagar 17.30 fr.o.m. V. 23 t.o.m. V. 35, Stäng V. 27

Aktiviteterna tar ca 1 timme.

SJÄLVPLOCK PÅ TOMTEKULLA
I septemper har vi självplock på potatis, en trevlig aktivitet för människor i alla åldrar som uppskattar närodlad mat. En del plockar hela årsbehovet av potatis och en del för bara för någon vecka eller månad, helt beroende på vilka lagringsmöjligheter man har! Vi försöker underlätta så mycket som möjligt för potatisplockarna genom att döda blasten på potatisen några veckor innan självplocket så att den inte är i vägen när det är dags att plocka.Sen tas potatisen upp med hjälp av traktorn och ligger i fina rader. När man har plockat ihop den potatis som man vill ha är det bara att vinka till sig den person som kör fyrhjulingen så kommer han eller hon och hämtar potatisen i landet och kör den till bakluckan på din bil!

Vi har nätsäckar som rymmer 25-30kg potatis
Ha gärna med två hinkar att plocka i.

ÖPPET:
Tisdagar 17.30 fr.o.m. V. 23 t.o.m. V. 35, Stängt V. 27