INVIGNING av NATUR-KULTURSTIG & VINDSKYDD PÅ DJUPVIKS GÅRD I KOLMÅRDEN

INVIGNING av NATUR-KULTURSTIG & VINDSKYDD
PÅ DJUPVIKS GÅRD I KOLMÅRDEN

Söndagen den 23/10 kl. 12.30

-Äntligen är det klart! Utropar vi på Djupviks gård!
Vi kan nu stolt presentera vårt arbete med Vindskydd & Natur-Kulturstig!

Bakgrunden till arbetet är att Skogsstyrelsen beviljade vår ansökan i projektet ”VÄX MED SKOGEN” och 2014 var vi de enda i Östergötland som fick detta stöd. Projektet syftar till att tillgängliggöra skogen och naturen för människor samt skapa och bevara arbetstillfällen på landsbygden. Det tycker vi på Djupviks gård är både viktigt och roligt så vi skrev en ansökan och Skogsstyrelsen gillade vår idé. Arbetet delfinansieras således av Skogsstyrelsen.

Det vi beviljats och arbetat med är en stig/led som vi kallar natur-kulturstig. Vi har valt att kalla den för NATUR-KULTURSTIG eftersom den beskriver och berättar om djur och växtliv samt en del av bygdens historia. Den sträcker sig 3 km genom det vackra och varierande landskapet på vår mark. Du passerar ängar och betesmarker, odlad mark och skog, skärgård och historiska platser. Längs stigen finns ett antal fina och roliga handmålade skyltar med information.

Ute på en vackert belägen udde har vi också byggt ett rejält och snyggt vindskydd med bord, bänkar och tillbehör. Dessutom en stabil ramp så att rullstol, barnvagn eller rullator kan ta sig dit. Vid vindskyddet finns möjlighet till matlagning, samvaro och rekreation.
-Alla som vill får gå här men vi ser förstås en Vi vill skapa upplevelsepaket för grupper och dagbesök men också för gäster i våra stugor och B&B där detta är en del av upplevelsen.
På Gustav Vasas, eller om du vill, Drottning Kristinas tjusiga och bekväma ”tron” kan du få en stund för dig själv!

Vi tackar alla som hjälpt oss och gjort detta möjligt!

Du som representerar press är givetvis välkommen till invigningen men också vid annat tillfälle om denna dag inte passar dig.
Fler bilder skickar vi gärna om ni vill!
Länka och dela gärna till våra sidor på
www.djupvik.se och på face-book Djupviks Gård

Magdalena & Fredrik