Kreativt jubileum vill väcka lusten att skapa!

Kreativa Sommarmarknaden

Kreativt jubileum vill väcka lusten att skapa!

Lördagen den 29 juni kl 10-16 är det dags för TIONDE upplagan av Kreativa Marknaden vid Gula Industrihuset i Stallarholmen.

Kreativa Sommarmarknaden är en dag i skaparglädjens tecken. Ordet kreativitet kommer från latinets ”creare”, som betyder skapa eller frambringa. De är skapandet som förenar oavsett om du smider rostiga rosor, stoppar korv, virkar hattar, snickrar en lådbil, slungar honung, drejar kannor, syr päronformade haklappar, matar surdegar, tovar broscher eller syr korgar av gamla segel.

Gula Industrihusets ateljéer och butiker bjuder tillsammans med ett femtiotal tillresta utställare på ovanstående och mycket mer därtill.  Aldrig har utbudet varit så brett.

I år har vi prova-på-tält där besökarna får testa olika hantverk. Hemslöjden i Södermanland lär ut grunderna i luffarnas speciella ståltrådsarbeten, sk luffarslöjd. Dessutom finns det möjlighet att prova på salvkokning, luffarslöjd och vävning.

Dessutom kommer deltagarna vid Drömfabrikens sommarkurser att visa sina nya färdigheter. Bli inte förvånad om du möter någon av karaktärerna från Cabaret i folkvimlet. Prisbelönta Glädjeflickorna kommer att ge oss smakprov på sin repertoar.

Printz Bageri ordnar tillsammans med köttbutiken Millert & Dahlén och fiskbutiken HB Sjöbris marknadskafé med matiga mackor, crêpes, korv, fiskburgare och annat smaskens.

Hoppas att vi ses på vad vi hoppas ska bli en av sommarens mest kreativa dagar!

___________________________________________________________________________________________________

Gula Industrihuset  är en gammal charmig industrifastighet vid Mälarens strand i Stallarholmen. Fastigheten har sedan ett par år fått nytt liv och huserar idag drygt 30 företag varav ett stort antal butiker och ateljéer.

Läs mer på Kreativa Marknadens Facebook-sida!

Kontaktperson Viktoria Bäck Eriksson,

viktoria@loppberga.se, 0707-54 66 94