Ny entreprenörsutbildning med hållbar inriktning på Skillebyholm

Skillebyholms Trädgårdsutbildning i Järna utbildar trädgårdsmästare med eko/odling/entreprenör i fokus, de som gått utbildningen är hett eftertraktade inom den gröna näringen i Sverige. Nu startar Skillebyholm en helt ny och unik yrkeshögskoleutbildning där fokus ligger på att förse Sverige med kunniga och engagerade entreprenörer och chefer inom trädgård och primärproduktion.

Det råder inget tvivel om att Skillebyholms trädgårdsutbildningar ökar i popularitet. Intresset har i år varit rekordstort för såväl den 40 veckor långa ”Trädgårdsutbildning VUX”, som för den tvååriga Yrkeshögskoleutbildningen ”Trädgårdsmästare, ekologi och entreprenörskap”. Även deltidsutbildningen ”Biodynamisk trädgårdsutbildning” är fullbokad.

Lägligt nog förbereds det nu för ytterligare en Yrkeshögskoleutbildning på Skillebyholm med inriktning på entreprenörskap och branschutveckling av gröna näringar. ”Entreprenör och företagare inom grön sektor” är ettårig och utbildningen kommer att förläggas dels på Skillebyholm, dels på Campus Telge i Södertälje, där stor kompetens inom entreprenörskap och företagande finns att tillgå. Denna utbildning lägger större fokus på själva entreprenörskapet/företagandet och riktar sig främst till de som redan arbetar inom den gröna sektorn och som vill utvecklas i sin anställning eller starta eget företag. Syftet är att förse den gröna sektorn i Sverige med nya produktionsledare, chefer och medarbetare med hållbarhetsfokus inom såväl produktion, som ekonomi och personalfrågor och därmed kunna öka den svenska produktionen av ekologiska varor och tjänster. Ansökningsperiod förväntas infalla under november 2016 och ansökan görs via Campus Telge.

Skillebyholm har sedan 1974 utbildat inom biodynamisk trädgård och odling och har redan tidigare utexaminerat 35 kullar trädgårdsmästare, fyra årskullar trädgårdsmästare på Yrkeshögskolenivå och bedrivit VUX-utbildning sedan 2014. Den fyraåriga deltidsutbildningen startade 2001.

För mer information kontakta: Daniel Björklund Jonsson, 0702-930412, daniel@skillebyholm.com