Östersjön kommer till Södertälje lördagen den 8:e juni

På lördag den 8 juni kommer Södertäljeborna att få ta del av massor av information om det som görs i Ytterjärna för att rädda Östersjön.

Sommaren bjuder på jätteevenemanget Summer of Soil, aktiviteter i visningsträdgården ”Dina 2 000 kvadratmeter” och mycket mer! Klockan 10:00-16:00 i Kringlan och i Lunagallerian delar vi ut massor av information till dem som är intresserade, säger Daniel Dworetsky, projektledare för LEADER-projektet Södertälje Sustainable Food Society.

EU-projektet BERAS är inte ensamt om att arbeta stenhårt för att rädda Östersjön från övergödning. LEADER-projektet Södertälje Sustainable Food Society visar hur hela livsmedelskedjan kan stötta en hållbar matproduktion och storsatsningen Summer of Soil sätter också fokus på jordbruket och dess påverkan på haven.

– Det finns massor att se och lära här i Ytterjärna för den som är intresserad av maten vi äter, och varifrån den kommer, säger Daniel Dworetsky, projektledare för Södertälje Sustainable Food Society. Det vill vi berätta för Södertäljeborna om. Till exempel är femveckorsevenemanget Summer of Soil (7 juli-9 augusti) ett smörgåsbord av workshops, föreläsningar, visningar och andra aktiviteter som alla kretsar kring jorden och hur vi nyttjar den.

På lördag 8 juni klockan 10:00-16:00 finns representanter för Summer of Soil, BERAS Implementation och Södertälje Sustainable Food Society i Lunagallerian och Kringlan för att berätta om vad som händer i Ytterjärna i sommar.

Ett urval
Summer of Soil: 7 juli-9 augusti. Mer information: www.summerofsoil.se
Dina 2 000 kvadratmeter: En visningsträdgård som visar hur vi kan konsumera hållbart så att jordens resurser räcker till. Mer information: www.2000m2.se
Södertälje Sustainable Food Society: Ett kluster av gårdar, personer, organisationer och
företag som stöttar en hållbar matproduktion. Mer information: www.foodsociety.se

För mer information om Järna/Södertälje Sustainable Food Society, kontakta:
Daniel Dworetsky, Projektledare, ”Jorden, Maten, Havet & Klimatet”, Tel: 070-999 89 96. E-post: daniel@beras.eu

”Södertälje Sustainable Food Society” är ett LEADER-projekt som syftar till att marknadsföra ett flertal konkreta projekt/aktiviteter som anknyter till det arbete som sedan 2003 bedrivits av BERAS Implementation (Baltic Ecological Recycling Agriculture Society) och som framhäver det ”ekologiska kretsloppssamhället” (”Sustainable Food Society”) i Järna/Södertälje-regionen. Projektet drivs av Biodynamiska Forskningsinstitutet, Södertörns Högskola och Södertälje kommun.

Läs mer på www.foodsociety.se  BERAS Implementation är ett EU-projekt med målsättningen att etablera ekologiska kretsloppssamhällen som inkluderar hela livsmedelskedjan från jord till bord samt bidra till utvecklingen av Östersjövänlig mat i projektet Diet for a Clean Baltic. Projektet ha 24 samarbetspartners från 9 länder och 35 associerade organisationer inklusive Ryssland och Norge. Läs mer på www.beras.eu