Profilen "Ruben i Kråkvik"

Under våren 2013 ger Trosa kommun i samarbete med Västerljungs hembygdsförening och Delblancsällskapet ut en antologi med krönikor av den välkände lokale profilen Ruben Karlsson, också känd som ”Ruben i Kråkvik”. Lanseringen av boken sker i samband med invigningen av Vagnhärads nya bibliotek den 23 mars.

Initiativet till boken kom från det lokala föreningslivet redan 2012, och har gjorts möjligt tack vare en s.k. ettårssatsning från Kultur- och fritidsnämnden. Totalt 100 000 kr har avsatts för publikationen, som omfattar ett drygt hundratal av Ruben Karlssons krönikor i Östra Sörmlandsposten under åren
1999–2009.

Ruben Karlsson (1918–2012) härstammade från den lilla byn Kråkvik i Västerljung och blev under sin livstid en välkänd och älskad kulturpersonlighet. Förutom ett stort antal dikter, vistexter och krönikor skrev han tre romaner som utspelar sig i hembygdsmiljö under 1900-talet.

Boken Ruben i Kråkvik kommer att lanseras i samband med invigningen av Vagnhärads nya bibliotek den 23 mars. Självklart kommer boken att finnas tillgänglig på biblioteket och även vara till salu på Trosa bokhandel och turistbyrån.

Sara Fältskog Eldros, kulturkonsulent, Trosa kommun, Tel. 0156-522 19

Lena Isoz (M), ordförande Kultur- och fritidsnämnden, Tel. 070-754 19 80