SOIL, SOUL & SOCIETY - 2 dagars Omställningsseminarie

1-2 juni 2013 Skäve gård, Järna

Kursen vänder sig till dig som redan jobbar med, eller vill bli aktiv kring frågor om klimatkris, hållbar livsstil och lokalt engagemang.

Vi presenterar omställningsrörelsen i Sverige och internationellt, dess metoder och berör även frågan om “inre omställning” dvs. de psykologiska faktorer som bidragit till att vi hamnat där vi nu är och vad vi kan göra för att bryta mönster. Med inspiration från bland annat Art of Hosting metodiken bjuder vi in till en vidareutvecklad tvådagars kurs med övningar av Joanna Macy och deltagande metodik som Open Space Technology och Pro Action Cafe.

När: Lördag 9.00 - 19.00, söndag 9.00 - 17.30
Plats: Skäve gård, Järna.

Kostnad
250:-/student och eller bosatt i Södertälje kommun med omnejd,
1000:-/privatperson, 2000:-/företag.
En matkostnad på 200 kronor per dag (lunch och fika) tillkommer för dem som önskar mat.
Anmälan: Maila Sofi Håkansson på soffaloffa@gmail.com

Kursledare
Peter Hagerrot är leg. Psykoterapeut (www.delphinstitutet.se) med långvarigt samhällsengagemang.När han under 80- och 90-talen var verksam som miljöjournalist och dokumentärfilmare kom han i kontakt med den kritik mot den västerländska utvecklingsmodellen som formulerats av bl a Gandhi, vilket väckte hans intresse för balansen mellan inre och yttre utveckling.
Han har även varit aktiv med att bygga upp ekobyn Charlottendal i Järna

Stephen Hinton är en av grundarna i den svenska Omställningsrörelsen och av ekobyn Änggärdet ekoenhet i Sörmland. Han har arbetat bl.a. som management utbildare, Ericsson programchef och sitter numera i JAK Bankens styrelse. Stephen delar gärna med sig av erfarenheterna av att arbeta med Omställningens nya ansats, ingridienserna, samt olika övningar från hans tid i England med gruppen som håller på med inre omställning.

Hillevi Helmfrid har ägnat hela sitt yrkesverksamma liv åt frågor som rör hållbar utveckling, under de första åren efter agronomexamen med forskar-praktikernätverk på Sveriges lantbruksuniversitet och från 1996 som fristående konsult, då hon fortbildat sig i förändringens psykologi och att leda grupper i bland annat i visions- och koncensusprocesser. Hon har också fördjupat sig i frågor kring världsbild och natursyn (www.hillevihelmfrid.com). Hon arbetar sedan ett par år tillbaka på Astrid Lidgrens
Hembygd inom Framtidsforum (www.astridlindgrenshembygd.se). Hillevi kommer under kursen bland annat erbjuda deltagarna upplevelsebaserade övningar framtagna av Joanna Macy (http://www.joannamacy.net).

Emilia Rekestad Är dels projektledare inom Omställning Järna samt i projekt relaterade till Permakultur och hållbar livsstil. Hon är även utbildad trädgårdsmästare med speciell inriktning i gröna miljöers hälsofrämjande verkan. Sambanden mellan hälsa, social och ekologisk hållbarhet, resiliens och medvetenhet har länge inspirerat och motiverat Emilia. Det ger exempelvis uttryck i hennes engagemang för Art of Hosting metodiken och filosofin.