Svenskt eko-koncept blir del av FN:s hållbarhetsarbete

Ett konkret koncept för ekologisk, hållbar matproduktion och konsumtion som vuxit fram under lång tid i Järna och Södertäljeområdet blir nu en erkänd del i FNs 10-åriga globala arbete för att åstadkomma hållbara matsystem. Det svenska konceptet ingår i Organic Food Systems Programme som utsetts till ett av åtta huvudprojekt i FN:s Sustainable Food Systems Programme.

Bakom Organic Food Systems Programme står Järna-baserade BERAS International, världsorganisationen för ekologiskt lantbruk IFOAM och det globala forskarnätverket Food Quality and Health.

– Att vi nu blir ett av få huvudprojekt och lärande exempel i FN:s arbete för hållbara matsystem innebär att vi får stora möjligheter att dela våra kunskaper och erfarenheter med flera av världens länder, säger Jostein Hertwig, VD för BERAS International.

Organic Food Systems Programme går ut på att skapa verkliga kretslopp av växtnäringsämnen i ekologiska jordbruk, styra mot mer hållbar och hälsosam konsumtion och bygga konkreta samarbeten kring detta mellan jordbruk, matföretag, samhälle och forskning. En huvuddel av detta är ett odlings- och matkoncept utvecklat i Järna och Södertäljeområdet, med bland andra Saltå Kvarn och Södertälje kommun som viktiga partners. Konceptet har genom BERAS även utprövats i alla länder runt Östersjön och har den senaste tiden kommit att ingå i allt mer internationella samarbeten.

– Vi har alltid arbetat både systeminriktat och med mycket konkreta genomföranden. Det passar bra ihop med FN:s arbete som idag betonar just hela system och bra praktiska exempel. Jag tror att detta är ett viktigt skäl till att FN bedömer att vårt arbetssätt kan bidra till att nå hållbarhetsmålen, säger Jostein Hertwig.

FN:s 10-åriga satsning på hållbara matsystem ingår i organisationens övergripande arbete för hållbar produktion och konsumtion (10YFP), vilket är ett av hållbarhetsmålen som FN fastslagit för år 2030. Man ska bland annat ta fram riktlinjer och rekommendationer till alla länder i världen om hur de kan utveckla hållbara matsystem, samt även ge råd till enskilda länder.

Se även: Internationellt pressmeddelande Information från SCP/FN BERAS International IFOAM Food Quality and Health

För ytterligare information: Jostein Hertwig, VD, BERAS International jostein.hertwig@beras.eu, +47 464 33 241