The Living Soil Forum, en femdagars konferens i Ytterjärna

Summer of Soil presenterar med nöje The Living Soil Forum, en femdagars konferens som börjar måndag, den 22 juli. The Living Soil Forum ämnar öka rörelsen av internationellt samarbete för förvaltning av våra jordar genom att sammanföra bönder, detajlhandel, regering, akademi, det civila samhället och ungdomar i kulturhuset i Ytterjärna, Sverige. Gäster är Prof. Håkan Wallander (Lunds Universitet), Dr. Vandana Shiva (Navdanya), CEO Patrick Holden (Sustainable Food Trust), Dr. Artur Granstedt (BERAS), CEO Johan Ununger (Saltå Kvarn) bland andra.

Enligt FAO kommer 90% av vår mat från odlad mark, jord. 25% av jorden har redan en så nedsatt kvalitet att den inte längre är odlingsbar. Vi förlorar 10 miljoner hektar bördig jord varje år – det motsvarar 30 fotbollsplaner per minut! Dåliga jordbruksmetoder ansvarar för 75% av jorden som förloras. FAO, EU-kommissionen och andra erkänner vikten av odlingsbar jord och varnar för den negativa påverkan industriellt och konventionellt jordbruk har både på jordkvalité och matsäkerhet.

The Living Soil Forums mål är:
• Att inspirera konsumenter, och speciellt ungdomar, till att bli aktiva jordförvaltare
• Bygga en inkluderande, global jordrörelse
• Främja medvetenhet kring jordkvalité genom hela matkedjan
• Utväxla idéer och initiera projekt och kampanjer för att utnyttja hävstångspunkter över hela världen
• Lyfta och visa upp inspirerande nätverk och centrum för hållbar jordbruksproduktion, levande markvård och regenerering

Dr. Vandana Shiva kommer att öppna forumet måndag, 22 juli, klockan 14:00. På måndag anländer även John D. Liu. Han kommer att bidra med sin kunskap och erfarenheter med att presentera globala projekt inom markförnyelse genom film.

Teamet som grundade Summer of Soil kommer att vara tillgängliga för kommentarer på måndag, 22 juli från 12:00 till 13:00. Hitintills har Summer of Soil omfattat flera kurser om relevanta aspekter så som permakultur, aquaponics och stadsodling, samt en utställning om jordarnas potential och förmåga. Kurserna kommer att fortsätta efter forumet och utställningen är öppen till den 15 augusti.

Medgrundare och kommunikationschef: Pieter Ploeg, +46 73 78 52136,
pieter@summerofsoil.se - www.summerofsoil.se