Två lag med i gymnasie-SM lördagen den 24 mars

Pressmeddelande   •   Mar 23, 2012 09:31 CET

från vänster Elin Rydskog , SM-deltagare och Christina Boman, bitr rektor

Nyköping Strand Utbildningscentrum fortsätter att hålla sig i täten bland landets hotell- och restaurangskolor.

Daniel Andersson på Nyköping Strand Utbildningscentrum berättar att - på lördag, den 24 mars, tävlar vi återigen i gymnasie-SM med ett lag i kök och ett lag i hotell. Senast vi vann SM var 2010. Denna gång skall våra elever Anton Husa och Eric Seger tävla i kök samt Siri Wink och Elin Rydskog i hotellklassen.

Eleverna har kvalificerat sig till final och kommer på lördag att ställas mot finalister från fem andra gymnasieskolor från hela landet.

- Gymnasie-SM är ett utmärkt sätt för våra framtida kockar, hotellchefer och hovmästare att pröva sina vingar. Men tävlingen är också ett bra sätt för branschen att visa omvärlden den kompetens och yrkeskunskap som finns i branschen, säger Eva Östling Ollén, VD på Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, som är huvudarrangör för tävlingen.

Tävlingen avgörs på Dackeskolan i Mjölby - se http://www.shr.se/utbildning/tavlingar/gymnasie-sm-2012

Daniel Andersson
Koordinator
Nyköping Strand Utbildningscentrum