Utflyktsvägen & Gröna Kusten Ekonomiska Förening har haft årsmöte!

Den 12 juni på anrika Stora Hotellet Scandic Nyköping

Vi startade med att ägaren Tell Mellander, tillika medlem i Utflyktsvägen, gjorde en exklusiv visning av ”Sveriges äldsta Stadshotell” och den nya utbyggnaden av eleganta hotellrum, konferens & bankett och en läcker lobbybar.

Till årsmötesordförande denna dag valdes Eva Andersson, Ordförande i Stadsvakten – Nyköpings Kulturarvsmuseum.

Till mötets sekreterare valdes Ann-Kristin Rahm, MIC Produktion.

På årsmötet omvaldes;

Ordförande Tage Gripenstam från Mörkö, Södertälje, samt styrelseledamöterna; Ann-Marie Fimmerstad Taxinge Slott,

Tell Mellander Stora Hotellet Scandic Nyköping, Ann-Kristin Rahm MIC Produktion Nyköping.

Omval av suppleant, Anette Berntsson Bygdegården Oaxen, Mörkö.

Omval av revisorerna Anna Simula, Björn Bentevik från Rådek, Internrevisor Anders Nordström Mälby Säteri.

Styrelseledamöter med 1 år kvar; Kenneth Åbrink F11 Museum, Monica Crafoord Lasätter Gård, samt Lars-Gunnar

Thor Idala, Mörkö tillika projektledare för Utflyktsvägen.

Nyval av styrelseledamot Anders Leijon, försäljningschef på Kolmården Park & Resort.

Fotnot:

Utflyktsvägens medlemmaroch samarbetspartners omsatte under 2018 minst 1,6 miljarder, (inklusive Södertälje Centrumförening) och har 1400 anställda (inklusive säsongsanställda).

Utflyktsvägen - Föreningen Gröna Kusten, har 83 medlemmar och drygt 140 samarbetspartners inom besöks-och turistnäringen, och samverkar över kommun- och länsgränser med 8 kommuner i vårt område, Södertälje, - Nykvarn, -

Trosa, - Gnesta,- Flen,- Nyköping,- Oxelösund och Norrköpings kommun och i 3 län, -Stockholm, Sörmland och Östergötland.

Detta för att underlätta för besökare att enkelt hitta sina ”smultronställen” i Sörmland-Östergötland och inte minst för att besöksnäringens företagare och organisationer skall kunna marknadsföra sitt område som en stark och intressant destination genom samverkan och dela på kostnader.

Utflyktsvägen genomför under året ett Leaderprojekt, genom ett bidrag från Leader Sörmlandskusten.

Projektet, ”En digital utflykt, till Utflyktsvägen-Sörmlandskusten”, innebär en ny webbplattform för att optimera affärs-

och medlemsnyttan för medlemmar och samarbetspartners genom att öka tillgängligheten för presumtiva besökare och kunder genom en ny webbplattform och därmed en ökad digitalisering. Projektet innehåller även marknadsföring på sociala medier, studiebesök för researrangörer och resejournalister.

Den nya webbplattformen lanserades i april och uppfyller de krav som besökare har på en modern hemsida idag.

Det gäller exempelvis responsiv design (att sidan anpassar sig efter mobil/surfplatta/dator), enkel navigation för besökare och enkel uppdatering för administratörer samt förbättrad sökoptimering. Besökare kan med hjälp av en interaktiv karta se alla besöksmål och klicka sig vidare till dem direkt via kartan.

Det övergripande målet är att öka trafiken till utflyktsvägen.se och därigenom få fler att upptäcka våra aktörer tack vare en smart och hjälpsam hemsida som lockar till vidare kopplingar och kontakter med medlemmarna och samarbetspartners.

Helt enkelt få fler utflyktssugna att ta del av allt som Utflyktsvägen har att erbjuda!

UTFLYKTSVÄGEN - från Sörmland till Östergötland!

Är man tvungen att resa 100 mil för att få en spännande och givande tripp, hänger det på det geografiska avståndet?

Nej, sväng av från motorvägen, upplevelsen är närmare du anar.

Lär känna platser viktiga för våra förfäder, känn samhörighet med historien. Besök historiska platser, museer, slott & herresäten.Vandra och upplev naturen på Sörmlandsleden. Hitta en egen badvik, ett eget bär- eller svampställe.

Cykla längs gamla färdvägar. Spela golf på natursköna golfbanor. Övernatta på ett ställe som inte ser ut som alla andra hotell i hela värl­den. Handla konsthantverk som är unikt just för denna plats, denna konstnär.

Ät ny, spännande mat som aldrig varit i närheten av en livsmedelskedja. Besök gårdsbutiker (mode, inredning, mat), caféer, restauranger med närproducerad mat, som ex. Järna gjort sig känt för, med alternativa odlingsmetoder, miljö- och kretsloppstänkande.

Här finns naturreservat och flera muséer och upplevelseparker för barn och vuxna. På flera platser kan du ladda El-bilen och El-cykeln. Du kan även besöka vårt område via tåget eller bussen och besök någon av våra vackra, gamla städer.

Flanera och njut av småstadsidyllen i Trosa, Mariefred, Nykvarn, Flen, Gnesta, Södertälje, Nyköping, eller Norrköping.

Reser du med cykel eller bil kan du följa UTFLYKTSVÄGENS egna vägskyltar som börjar i Södertälje och slutar i Norrköping.

I Utflyktsvägens område hittar du också fler vackra vägar, ex. Turistvägen, Väg 223, Väg 221, Väg 800 i Kiladalen.

Välkommen att semestra miljövänligt hemma - på UTFLYKTSVÄGEN!

Följ oss gärna på Instagram, Facebook (Utflyktsvägen-Gröna Kusten), där du får aktuella förslag på event och erbjudanden.

www.utflyktsvagen.se