Utställning Tullgarns Orangeri, erix Design utställning 23-29 Juni

I Orangeriet Träkonst/hantverk erix design

Det är nu ungefär 40 år sedan jag började använda trä som ett medium för mitt konstnärliga skapande. Jag har sedan tidiga år känt behovet av att skapa och den offentliga debuten kom redan i tioårsåldern med en teckning på Norrbottenkurirens barnsida. Idéer, media och uttryckssätt har sedan genom åren varierat i allra högsta grad och mina alster idag är i de flesta avseenden helt väsensskilda mot de tidigare.
I början var skapandet i trä mest en rolig idé, att kunna göra saker med detta material som ingen annan gjort tidigare. Detta är också fortfarande en form av ledstjärna för allt mitt skapande, att göra något som ingen annan har gjort tidigare. Jag låter mig gärna influeras av andra, den ena idén föder den andra, att slaviskt kopiera är dock inget jag sysslar med.
Det som alltså från början inte var något mer än en rolig idé, ett tidsfördriv, har under åren med god råge passerat stadiet hobby och i dagsläget utvecklat sig till ett mer eller mindre sannskyldigt beroende; när jag får en ny idé känner jag att jag bara MÅSTE gå ner i hobbyrummet (ateljén?) och förverkliga den. Om inte annat måste jag göra en idéskiss att kunna arbeta utifrån senare.
Från att tidigare ha skapat verk som i många fall varit inspirerade av naturen runt omkring oss, eller observerbara företeelser, har mina konstverk under hand blivit allt abstraktare. Jag ser mer och mer skönheten i ytor och linjer som kontrasterar och ställs mot varandra eller som på ett eller annat sätt samverkar med varandra. Att den skönheten sedan förstärks av den inneboende skönheten hos naturmaterialet trä, är något jag är mycket tacksam för och försöker att på bästa sätt utnyttja.
Jag har under mina konstproduktiva år haft utställningar i Norrköping, Nyköping, Rönninge, Trosa, Stockholm, Borlänge, Gävle och Nikkaluokta. Det som känns mest tillfredsställande för mig är att så många av mina verk inhandlats av konstföreningar, en del för utlottning till medlemmar och andra för att utsmycka offentliga lokaler.

Utställningen pågår 23 Juni-29 Juni
öppet alla dagar mellan 11.00 - 16.00