Utställningen Living Soil öppnar 15 juni

Lördag 15 juni kl 10 öppnas utställningen LIVING SOIL, som den första delen av SUMMER OF SOIL, ett 5 veckor långt sommarprogram om jord i Ytterjärna, Sverige.

En särskild förhandsvisning kommer att ske torsdag 13 juni kl 15.

Utställningen äger rum i en 300 m² stor Paviljong. En vägg av levande växter, byggd av 36 lastpallar, välkomnar besökarna in i tre rum:

Den gröna salen vill ge förståelse och insikt om förhållanden för jordar från ett globalt perspektiv.
Det lärande rummet leder oss genom en serie av texter som förklarar betydelsen och funktionen hos olika jordar.
Jordlabbet inbjuder till att experimentera med jord, att sätta händerna i mullen, lukta på jord, titta på rötter och att uppleva magin med alla sinnen.

Om du blir nyfiken och vill lära mer om det du har sett på utställningen, går det att titta i våra blädderexemplar av böcker som finns att köpa i Robyggebutiken tvärs över vägen. Kom tillbaks och njut av en kopp iste i vår sittplats utanför Paviljongen. Olika aktiviteter kommer att äga rum under SUMMER OF SOIL, t.ex. workshops för barn på onsdagar och lördagar kl 14 - 17. Man kommer att få göra frökrukor, experimentera med jord och titta i mikroskop. Från 15 juni - 15 augusti, kostnad 30 kr för material.

Utställningen fortsätter utanför Paviljongen genom EKOLEDEN, en vandringsled på 12,6 km som binder samman olika lokala initiativ som har med odling och hållbarhet att göra. Börja vid Östersjöns kust med att dofta på alla blomster i Trädgårdsparken, följ de rödgula skyltarna och beundra den speciella arkitekturen och de ekologiska odlingarna i landskapet. Titta i växthusen och stanna till i butiken vid Nibble trädgård och hitta läckra ekologiska varor. En riktig upplevelse för sinnena!

Upplevelserna fortsätter med "Dina 2000 kvadratmeter", ett projekt som utgår från att så mycket åkerjord har varje människa till sitt förfogande, om vi delar den samlade åkerarealen lika mellan jordens alla människor. Det är belägen mitt i Trädgårdsparken i Kulturcentrum Järna och projektet vill inspirera till hur människan kan ta hand om jorden och hur en sund relation till jorden kan skapa en positiv utveckling för vår planet. Om man vill veta mer om jordar och hållbara, uppbyggande odlingsmetoder runt om i världen finns möjlighet att ta del av intressanta filmvisningar på måndagarna: 8, 15, 29 juli och 5 augusti kl 19 i Kulturhuset i Ytterjärna, pris 40 kr.

Öppna föredrag där lärare från kurserna och andra gäster kommer att berätta om jord och hållbar, återuppbyggande odling. 9, 11, 16, 18, 30 juli och 1, 6 och 8 augusti kl 19 i Kulturhuset i Ytterjärna, pris 40 kr.

SUMMER OF SOIL organiseras i samarbete med lokala partners; Kulturcentrum Järna, Skillebyholm och Kulturforum AB i samarbete med BERAS Implementation, Saltå Kvarn, Nature&More, Global Soil Partnership (FAO), UNCCD, European Commission och många andra

Kontakt
Medgrundare och kommunikationschef: Pieter Ploeg +46 73 78 52136, pieter@summerofsoil.se

www.summerofsoil.se,