Väg 223 nominerad till årets Ullbagge

Förening Väg 223, en av tre, i slutnomineringen till årets Ullbagge, Årets landsbygdsprojekt.

26 november går finalen om Ullbaggen som delas ut på Berns salonger i Stockholm. Till kvällen är Väg 223 inbjudna, för att som en av tre i slutnomineringen till årets Landsbygdsprojekt tävla om den fina utmärkelsen.

Det är klart att stöd till företag på landsbygden är en viktig investering, som faktiskt spelar roll, det är vi ett levande bevis på. Nomineringen är så värdefull säger föreningens ordförande och projektledare Åsa Ingårda samt Åsa Hagberg, delprojektledare för webbgallerian.”

Totalt fem delprojektledare, förutom Projektledaren Åsa Ingårda, omsätter nu i handling en annorlunda Webbgalleria med start under sommaren för 6 olika butiker, totalt 10 innan årets slut. Projektet sammanställer också totalt 16 upplevelser längs Väg 223 i en gemensam säljpärm, tillgänglig på nätet. Arbetar med genomtänkta hemsidor i gemensamt verktyg, allt för att öka tillgängligheten och underlätta arbetet. En annorlunda utflyktskarta som omfattar hela Väg 223 mellan Nyköping och Mariefred och som marknadsför mer än 30 spännande
besöksmål.

Vi är varandras ambassadörer och säljer in varandras tjänster, produkter och upplevelser. Projektet är deltagarstyrt och drivs uteslutande av föreningen självt, sakkunskap plockas in vart efter och många av uppdragen upphandlas av lokala företag. Det finns en oerhörd
kompetens längs vår väg, den tar vi till vara. Att vi nu går till final hoppas vi skall få våra tre kommuner längs vägen att se vikten av att lyfta och marknadsföra det vi har att sälja med målet att locka fler kunder/turister och upplevelsesugna människor till vår väg och att vi som företag kan utveckla våra företag här på landsbygden,
säger Åsa Ingårda”.

Tillväxtverket driver sedan 2007: ”Kvinnors företagande stärker Sverige”, ett initiativ ifrån dåvarande näringsministern Maud Olofsson. Väg 223 sökte projektmedel och har från Länsstyrelsen fått förtroende att genomföra flera projekt. Landsbygdsprogrammet hakade på och sedan 2012 genomför nu Väg 223 ett landsbygdsprojekt.

Marianne Skantz ifrån Länsstyrelsen i Sörmland: ”Fantastiskt spännande att följa företagarna och deras affärsutveckling i drygt 4 år - Väg 223 är ett av sommarens besöksmål på landsbygden i Sörmland.”

Kontaktpersoner för projektet:
Åsa Ingårda, Projektledare/Ordförande  tel. 076 2733077