Välkommen till Utflyktsvägens monter G21 på Nyköpings Bo-Mässa, Rosvalla 16-17/3, Kl.10-16.00

Förutom den stora Bo-Mässan på Rosvalla Arena, finns i år även med upplevelser, turism och hantverk av olika slag; mathantverk, konsthantverk och andra hantverksprodukter.

Här träffar du några av våra medlemmar som gärna berättar om sina ”smultronställen”

Välkommen till vår monter G21 och pröva lyckan i vårt Quiz!

Våra turistföretagare har donerat ett 20-tal fina vinster som kan berika dina upplevelser i Sörmland.

Här hämtar ditt eget Magasin-Utflyktsvägen, som vi årligen (gratis) ger ut i 70 000 ex. och finns hos alla medverkande turismentreprenörer, på landets Turistbyråer, på större mötesplatser i Stockholmsområdet bl.a. Cityterminalen och större mötesplatser längs E4 (Stavsjö Krog & Kafé, Nyköpingsbro).

Kanske hittar du ett favoritställe att upptäcka och återvända till under kommande utflykter på din resa i Sörmland och Östergötland. www.utflyktsvagen.se

Utflyktsvägen – en annan värld bara en timme bort!

Hur långt måste du åka för att komma till något unikt, vackert och annorlunda?

Ta Utflyktsvägen och gör en avstickare från motorvägen och du hittar nya upplevelser i helt nya omgivningar!

Följ Utflyktsvägens vägskyltar, från Södertälje och söderut mot Trosa, Nyköping, Oxelösund, vidare till Tunabergsbygden, Kolmården, Bråvikslandet.

Reser du längre in i Sörmlands vackra landsbygd, - till Flen, Gnesta, Strängnäs, Mariefred och Nykvarn, Södertälje, ja då är du nu i Sveriges vagga. Här har bott folk i 6000 år. Lär känna platser som är viktiga för våra förfäder och känn samhörighet med historien.

Turista hemma, lär känna din hembygd och miljövänligt!

Öppna fönstret och njut av dofterna i sommarsveriges skogar och ängar. Övernatta på ett ställe som inte ser ut som alla andra hotell i världen, eller ät ny spännande mat som aldrig varit i närheten av en livsmedels-kedja. Handla konsthantverk som är unikt för denna plats, denna konstnär. På flera platser längs Utflyktsvägen kan man ladda sin El-bil. Här möter du kunniga turistvärdar som gärna tipsar om sina egna lokala sevärdheter.

Kusten präglas av nästan orörd skärgård. Gör en skärgårdstur i Trosa, - Nyköping-Oxelösunds skärgård, segla, paddla kajak, fiska och bada på en egen ö. Cykla på Sverigeleden, Näckrosleden. För de som gillar vandring är Sörmlandsleden ett måste, som börjar strax intill Stockholms södra förorter och har förgreningar ner till Östgötaleden i Kolmården.

Här finns bra shopping i gallerior, gårdsbutikermed mode, inredning och närodlade produkter.

Det gröna står ju också för de alternativa odlingsmetoder, miljö- och kretsloppstänkande som Järna gjort sig känt för. Det gör den här delen av Sverige intressant som besöksmål för rekreation, mötesplats och konferens.

Hjärtligt välkommen till Utflyktsvägens monter G21, så berättar vi gärna om allt du kan göra och a uppleva på Utflyktsvägen , i Sörmland-Östergötland!

Fotnot:

Utflyktsvägen, är ett samarbete mellan Föreningen Gröna Kusten, Besöksnäringens entreprenörer och i 9 kommuner och över 3 länsgränser, (Södertälje, Nykvarn, Strängnäs, Gnesta, Flen, Trosa, Nyköping, Oxelösund och Norrköping- Bråvikslandet).

Kanske har du sett våra egna vägskyltar som är uppsatta längs Utflyktsvägen? Detta då kommunerna Södertälje, Trosa, Nyköping, Oxelösund, Kolmårdens Djurpark, Norrköping investerat i 100-tals skyltar (våra loggor), för att underlätta för besökare att hitta sina ”pärlor”. Ett bra bevis på gott samarbete mellan Trafikverket, Kommunerna och besöksnäringens entreprenörer i Utflyktsvägen - Föreningen Gröna Kusten.

Kontakt:www.utflyktsvagen.se

Projektledare, Lars-Gunnar Thor, Email: lars-gunnar@utflyktsvagen.se, Tel. 070-444 10 52,

Mässansvarig/ Styrelseledamot, Ann-Kristin Rahm, Email: ann-kristin.rahm@micproduktion.se, Tel. 0708 - 444720