Vargvalpar i Orsa Rovdjurspark

Parkens vargpar Idun och Brage har båda bott i parken sedan 2010. Vi har sedan i mars 2017 kunnat följa Iduns växande buk. Den 19 maj sågs hon inte till av djurvårdarna och dagen efter var hon betydligt smalare än dagarna innan. Vi kunde då konstatera att hon hade valpat! Vid hälsoundersökningen 30 maj såg vi två friska valpar, en tik och en hane.

Vargar i det vilda löper under februari och mars, och det är då parningen sker. Dräktighetstiden är sedan 64 dagar och en kull är vanligen på mellan 4–6 valpar men detta kan variera. Valparna föds oftast i grävda lyor, så även hos oss i parken. I år valde Idun och Brage lyan de själva grävt i hägn 1A.

Valparna börjar röra sig utanför lyan cirka 4 veckor efter födsel. Hela flocken i parken består av föräldraparet, fyra fjolårsvalpar födda 2016 samt årets två valpar. De finns i hägn 1A-C som är ett område på 5 hektar och har flera bra utsiktsplatser för besökare!

Om Orsa Rovdjurspark

Orsa Rovdjurspark är med sina 325 000 kvm Europas största rovdjurspark och ligger i Orsa Grönklitt. Det är en unik anläggning med stora hägn i djurens naturliga miljö. Här lever skandinavisk brunbjörn, varg, lo, berguv och järv sida vid sida. Här finns även brunbjörnsunderarten Kodiakbjörn och på Tigerberget regerar Amurtigrar (populärt kallade Sibiriska tigrar). Parken har även världens största isbjörnsanläggning, Polar World, där isbjörnar lever i en världsunik anläggning. Leopard Center har både persisk leopard och snöleopard. Orsa Rovdjurspark är öppen alla dagar – året runt.

För mer information om Orsa Rovdjurspark, gå in på www.orsarovdjurspark.se

Kontaktperson Annie Grannas, djuransvarig/curator, annie.grannas@orsarovdjurspark.se

• Semester

• varg
  • orsa grönklitt
  • orsa rovdjurspark
  • dalarna
  • djurpark
  • orsa
  • grönklittsgruppen

• Orsa

Camping inom Svenska Campingpärlor: Gränna Camping, Duse Udde Camping i Säffle, Sunne Camping och Sommarland, Mora Camping, Orsa Camping, Rättviks Camping, Siljansbadets Camping i Rättvik, Ansia Resort i Lycksele och Ekerum Camping på Öland.