Saknas: 4000 bussförare!

De närmaste två åren behöver persontrafiken ett tillskott på över 4000 bussförare men redan nu saknas det förare. För några dagar sedan rapporterades det om bristen på lastbilsförare som kommer att öka då arbetsmarknadsutbildningen stannar upp. Samma sak drabbar nu även bussförarutbildningen.

Precis som den nya arbetsmarknadsutbildningen på lastbilssidan sitter fast i en överklagandeprocess har utbildningen på bussidan fastnat i densamma. Nya bussförare kommer ut från arbetsmarknadsutbildningen tidigast hösten 2017. Risken finns att fördröjningen blir längre än så.

Några siffror till att börja med...

Sveriges bussförare utbildas i princip enbart inom vuxenutbildningen. Komvux stod 2015 för ca 400 förare och arbetsmarknadsutbildningen för ca 1200. Från gymnasiet tog endast 5 stycken bussförare examen samma år!
Istället för att nu utöka intaget med fler deltagare stoppas Arbetsförmedlingens utbildning helt.

Bristyrke

Redan nu saknas det utbildade bussförare och många arbetsgivare har stora rekryteringsproblem. Att det nu blir ännu svårare att rekrytera förare till busstrafiken kan leda till att utbyggnaden av kollektivtrafiken går trögare vilket skulle vara ett allvarligt samhällsproblem.

Betydande integrationsyrke

En stor andel av Sveriges bussförare är utlandsfödda. Arbetet är ett bra sätt att komma in på den svenska arbetsmarknaden. En integrationsfråga som är mycket viktig då arbete skapar delaktighet och minskar motsättningarna. Genom arbetsmarknadsutbildningarna till bussförare men också lastbilsförare kan nyanlända bidra till kompetensförsörjning och hålla Sverige rullande.

Transportbransch som får köra på fälgarna

Det står en kö av arbetssökande och väntar på att få utbilda sig till bussförare, arbetsgivare som behöver anställa snarast och människor runt om i landet som vill att bussen ska komma. Precis som på lastbilssidan behöver den här matchningen mellan utbildning och efterfrågan lösas nu. Tillsammans saknar man närmare 7000 förare. Risken är att hela transportbranschen snart får punktering. Är vi beredda på det?

Bakgrund
I Arbetsförmedlingen nya landsomfattande utbildning till yrkesförare för de närmaste fyra åren tilldelade man i maj 2016 Grönlunds Yrkesutbildningar uppdraget att utbilda bussförare. En förlorande leverantör överklagade då tilldelningsbeslutet. Under sommaren och fram till början av hösten har överklagandet vandrat från förvaltningsrätten och fram till kammarrätten. Den rättsprocessen stoppar nu helt starten av ny utbildning till yrkesförare.

• Vuxenutbildning

Grönlunds Yrkesutbildningar är ett av landets ledande utbildningsföretag inom transport och väg. Vi bedriver utbildning på drygt 20 orter i Sverige och har ca 220 anställda.

www.gronlunds.se

www.facebook.com/GronlundsYrkesutbildningar