ISH 2021: GROHE medverkar inte på mässan ISH 2021 i Frankfurt

GROHE väljer att inte närvara på ISH 2021 i Frankfurt med anledning av den pågående pandemin. Sanitetsleverantören vill skydda anställda, affärspartners och kunder – då hälsa och säkerhet förblir GROHEs högsta prioritet. Övrigt deltagande i andra mässor i EMENA-regionen utvärderas fortfarande.

Efter ingående interna diskussioner beslutar GROHE sig för att ställa in sitt deltagande på nästa års ledande badrumsmässa, ISH 2021 i Frankfurt. Sanitetsleverantören vill ändå skapa en unik upplevelse för kunder och media under 2021, och arbetar därför för närvarande med ett alternativt koncept.

– Vi är ledsna att meddela att vi ställer in vårt deltagande på ISH-mässan som kommer att hållas i mars 2021. Våra kunder och affärspartners förväntar sig att vi ska skapa en unik upplevelse med flera fantastiska produktlanseringar och personliga möten under mässan. Under de givna omständigheterna och begränsningarna ser vi inte detta som möjligt med ett traditionellt mässa-koncept, säger Jonas Brennwald, VD på LIXIL EMENA och vice vd på Grohe AG.

GROHEs tre huvudskäl som ledde fram till beslutet
1. Som ett globalt varumärke och en del av LIXIL kommer företagets värderingar först. Att agera rätt och klokt är en av dessa värderingar.

2. Säkerhet och hälsa är och förblir GROHEs högsta prioritet. Beslutet går i linje med de satsningar företaget gjort under pandemin för att skydda anställda, affärspartners och kunder genom strikta hygien- och säkerhetsåtgärder.

3. Situationen kring COVID-19 i Tyskland och övriga Europa är fortfarande bräcklig och stora event är därför en risk. Dessutom är åtgärderna som ISH har presenterat inte tillräckliga för GROHE.

– Vi var mycket ledsna att höra att det inte var möjligt att skjuta upp ISH-mässan till ett senare datum. Ett av företagets kärnvärden är att agera rätt och klokt. Vi är därför övertygade om att detta var det enda rätta beslutet att ta i rådande krissituation, för att säkerställa samtliga inblandades hälsa och säkerhet, säger Thomas Fuhr, COO Fittings LIXIL International och VD för Grohe AG.

Efter detta beslut kommer GROHE också att se över deltagande i andra mässor i EMENA-regionen. Mer information kommer att tillhandahållas regionalt.

I norra Europa har GROHE sitt regionala högkvarter i Köpenhamn och lokala säljkontor i Oslo, Stockholm och Helsingfors. GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter samt ett globalt varumärke, dedikerad åt att producera och erbjuda innovativa vattenprodukter. Under flera årtionden har GROHE hållit fast vid sina varumärkesvärderingar; teknologi, kvalitet, design och hållbarhet. Dessa värden belyser GROHEs engagemang för att utveckla enastående upplevelser och att erbjuda ”Pure Freude an Wasser”. Genom ingenjörsvetenskap, innovation och design starkt förankrad i Tyskland, kan GROHE stolt hänvisa till brickan ”Made in Germany”, som ytterligare förstärker kundernas förtroende för varumärket. Alla GROHEs produktionsanläggningar använder sig av tekniker av hög kvalitet, för att försäkra enhetlighet med GROHEs värden och standarder. GROHE kan därmed försäkra att produkterna motsvarar även de högsta förväntningarna för utförande och funktion.Under de senaste 10 åren har GROHEs framgång bekräftats av mer än 280 design- och innovationspriser, samt ett flertal topplaceringar som ”Tysklands mest hållbara stora företag”. Flera projekt av hög profil världen runt är försedda med GROHEs produkter, vilket bevisar hur både arkitekter, designers samt utvecklare föredrar GROHEs produkter.

I 2014 blev GROHE en del av LIXIL Group Corporation, ett börsnoterat företag listat på Tokyobörsen. LIXIL är en global marknadsledare inom sanitetsindustrin, och förvaltar en bred portfölj av kända varumärken som GROHE, American Standard, och INAX. LIXIL är också Japans största leverantör av bostads- och byggmaterial.Läs mer på www.grohe.com