Höjda priser för att gynna kvalitetsarbetet

Gröna gårdar har från och med vecka 39 höjt avräkningspriset 2-3,5 kronor per kilo på nötkött. Anledningen är en uppgång i efterfrågan och med prishöjningen hoppas de bland annat att på längre sikt kunna stimulera fler nötuppfödare att ställa om sin verksamhet till djur enbart uppfödda på gräs och örter.

– Vi har länge arbetat målmedvetet med vår kvalitet. Vi hade visserligen kunnat vänta med prishöjningen ytterligare, tills marknaden har en tydligare uppgång, men vi behöver kunna betala ett rimligt pris till de uppfödare som levererar kött till oss. Vi måste helt enkelt kunna motivera dem att möta våra kvalitetskrav på ett marmorerat och smakrikt kött, vilket innebär en helt grovfoderbaserad foderstat, långsammare tillväxt och lättare köttraser. Detta tar tid och tålamod att lyckas med och då måste avräkningspriserna vara en morot för att vilja göra det arbetet, säger Gröna gårdars VD, Märta Jansdotter.

Företaget har sedan 2011 en egen intern kvalitetsbetalning som ger upp till åtta kronor mer per kilo, ett pris som baseras på klassningen av köttets kvalitet, marmorering, smak och textur. Detta motsvarar inte den vanliga klassningen som endast baseras på vikt, muskelstorlek och fett. Resultatet från den egna kvalitetsbedömningen kommuniceras till uppfödaren i samband med betalningen och ligger till grund för företagets kvalitetsarbete.

– Klassningsresultaten är väldigt viktiga i tillförselplaneringen. De skapar ett dialogunderlag för mig och den enskilda uppfödaren, där vi vid varje slakttillfälle kan bedöma och utvärdera utfallet av uppfödningen. Att leverera en jämn hög kvalitet är den absolut största faktorn för att vi ska kunna hålla oss konkurrenskraftiga på lång sikt. Vårt mål är att nå ett avräkningspris som inte bara ger våra uppfödare en hållbar produktion ur ett miljöperspektiv, produktionen måste även vara ekonomiskt hållbar, säger Johan Stegard, tillförselansvarig på Gröna gårdar.

• Livsmedel, livsmedelsteknik

• Gröna gårdar
  • Köttbox
  • Märta Jansdotter
  • ekologiskt
  • kött
  • krav
  • lammkött
  • närproducerat
  • nötkött
  • smakrikt
  • prisökning
  • kvalitet

• Västra Götaland

Gröna gårdar bildades 2001 med visionen att göra Sverige till ett föregångsland för hållbar köttproduktion. De säljer idag nöt-och lammkött från ett trettiotal uppfödare i Västsverige till butiker, storkök och restauranger i Västra Götaland och Halland. Via sin hemsida säljer Gröna gårdar även köttboxar som levereras i Västsverige och Stockholmsområdet.

Märta Jansdotter

Presskontakt VD VD 0702-185767