Årets Bil 2012: Elbilen Ampera!

Gröna Bilister jublar över att elbilen med räckviddsförlängare Opel Ampera vann Årets Bl 2012, med 330 poäng före Volkswagen Up med 281 och Ford Focus med 256 poäng.

- Opel Ampera är framtidens teknik redan idag. Den går på el upp till åtta mil, med en förbränningsmotor som träder in om man behöver köra längre. När man kör Ampera undrar man varför så många bilar fortfarande släpper ut avgaser också när de kör korta sträckor, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister.

Årets Bil i Europa är en mycket viktig utmärkelse, särskilt för bilar med nya teknik som allmänheten behöver experternas samlade bedömning av.

- 2006 blev Toyota Prius den första hybridbilen att vinna Årets Bil, 2011 blev Nissan Leaf den första elbilen att ta hem titeln och 2012 var det dags för den första elbilen med räckviddsförlängare, säger Mattias Goldmann.

Finalisterna var Citroën DS5, Fiat Panda, Ford Focus, Opel Ampera. Range Rover Evoque, Toyota Yaris och Volkswagen Up.

Gröna Bilister är på plats på bilsalongen i Genève och rapporterar direkt för bl.a. webbsida, nyhetsbrev, tidskrift och sociala medier.

För ytterligare information: Kontakta Mattias Goldmann, 070-309 00 45. Se även www-gronabilister.se.